Helsedirektoratet skal utvikle, formidle og vedlikeholde nasjonale normerende produkter som understøtter målene som er satt for helse- og omsorgstjenesten og på folkehelseområdet (spesialisthelsetjenesteloven § 7-3, helse- og omsorgstjenesteloven § 12-5 og folkehelseloven § 24).
Nasjonale normerende produkter omfatter nasjonale faglige retningslinjer, veiledere, faglige råd, pasientforløp og pakkeforløp samt e-helsestandarder.
Normerende produkter kan være relatert til folkehelse, forebygging, diagnostisering, behandling, rehabilitering, organisering og pasientforløp samt digitalisering for helsetjenestene. Normerende produkter inkluderer også anbefalte og obligatoriske e-helsestandarder som tjenestene bruker for digital samhandling i pasientforløp og rapportering til helseregistre.
Hensikten med de normerende produktene er å
- hindre uønsket variasjon og sikre god kvalitet i tjenesten
- bidra til riktige prioriteringer i tjenesten
- løse samhandlingsutfordringer og sikre helhetlige pasientforløp
Med unntak av obligatoriske standarder, som er hjemlet i forskrift, er ikke Helsedirektoratets råd og anbefalinger rettslig bindende for tjenesteeiere og tjenesteytere, men beskriver nasjonale helsemyndigheters oppfatning av for eksempel
- hva som er god faglig praksis
- hvordan relevant regelverk skal tolkes
- hvilke prioriteringer som er i samsvar med vedtatt politikk på helse- og omsorgstjenesteområdet og andre tilgrensende sektorer.
Slik brukes begrepene «skal», «bør» og «kan»
- skal brukes der innholdet er regulert i lov eller forskrift, eller når anbefalingen/rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å gjøre som anbefalt
- bør eller anbefaler er en sterk anbefaling/råd som vil gjelde de aller fleste
- kan eller foreslår er en svak anbefaling/råd der ulike valg kan være riktig.
Om normerende produkter på e-helseområdet
Normerende produkter som ble utgitt som «veileder» eller «retningslinje» av Direktoratet for e-helse før 1. januar 2024 er videreført som nasjonal faglig retningslinje, veileder, faglig råd eller e-helsestandard.
Nasjonal faglig retningslinje
Nasjonale faglige retningslinjer blir gitt på områder med behov for nasjonal normering. Dette er gjerne på problemstillinger der det er stor faglig uenighet og/eller stor variasjon i praksis.
Helsedirektoratet har et lovfestet mandat til å utgi nasjonale faglige retningslinjer. Stor faglig uenighet innen et fagområde krever omfattende utredning og involvering av eksterne bidragsytere. Utredningen tar utgangspunkt i det metodiske rammeverket Veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer.
Nasjonal veileder
Nasjonale veiledere inkluderer blant annet veiledere til lov og forskrift, prioriteringsveiledere, samt veiledere knyttet til bruk av e-helsestandarder og kodeverk for digital samhandling.
Helsedirektoratet har et lovfestet mandat til å utgi nasjonale veiledere. Omfanget av utredningen er avhengig av type veileder og grad av faglig uenighet på området. Vanligvis involveres eksterne bidragsytere. Utredningen tar utgangspunkt i det metodiske rammeverket Veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer.
Nasjonale faglige råd
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler relatert til pasienter og befolkning. Rådene kan også være knyttet til digitalisering av helsetjenesten, og disse er rettet mot virksomhetene i helsetjenesten og deres leverandører.
Helsedirektoratet har et lovfestet mandat til å utgi nasjonale faglige råd, både når det gjelder folkehelse, kommunale helse- og omsorgstjenester og spesialisthelsetjenesten.
Nasjonale faglige råd inkluderer publikasjoner fra Helsedirektoratet som tidligere ble utgitt som tipshefte, veiviser, håndbok, og lignende. Dette inkluderer også noen publikasjoner tidligere utgitt av Direktoratet for e-helse som veileder eller retningslinje.
Utviklingen av nasjonale faglige råd tar utgangspunkt i utredningsinstruksen og det metodiske rammeverket Veileder for utvikling av kunnskapsbaserte retningslinjer.
Nasjonale pasientforløp og pakkeforløp
Nasjonale pasientforløp og pakkeforløp beskriver organisering av utredning, behandling og oppfølging, kommunikasjon med pasient og pårørende, samt ansvarsplassering og konkrete forløpstider. Forløpene bygger på nasjonale faglige retningslinjer og nasjonale faglige råd der det finnes, alternativt på best tilgjengelig kunnskap og faglig konsensus.
Rundskriv
Rundskriv inneholder fortolkning av hvordan lover og forskrifter skal forstås og praktiseres.
Nasjonale e-helsestandarder
Nasjonale e-helsestandarder er standarder knyttet til e-helse som er anbefalt eller obligatoriske for helse- og omsorgstjenesten. Obligatoriske standarder er hjemlet i forskrift.
Utviklingen av nasjonale e-helsestandarder tar utgangspunkt i utredningsinstruksen og utarbeides gjennom åpne konsensusprosesser med god forankring i sektoren. En standard er alltid anbefalt før den blir obligatorisk. En oversikt over hvilke anbefalte og obligatoriske standarder som gjelder for helsetjenestene finnes i Referansekatalogen for e-helse. Referansekatalogen omfatter også standarder utgitt og forvaltet av andre enn Helsedirektoratet som Folkehelseinstituttet, Norsk helsenett og NAV.
Normen
Se informasjon om Normen for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren.