Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Evaluering og godkjenning av mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling

For å være en Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling, må avdelingen være evaluert og godkjent av Helsedirektoratet etter kriterier basert på WHO/Unicefs Mor-barn-vennlig standard og følge de ti trinnene for vellykket amming.

Prosessen frem mot godkjenning

Avdelinger som ønsker å bli godkjent som Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv (neonatal) avdeling, jobber etter kvalitetsstandard:

Prosessen frem mot godkjenning er delt inn i 6 steg.

  1. Selvevaluering
  2. Faglig oppdatering av personalet
  3. Utarbeidelse av ammeprosedyre
  4. Godkjenning av prosedyren
  5. Re-evaluering
  6. Godkjenning som Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling

1. Selvevaluering

Nyfødtintensiv avdeling fyller ut selvevalueringsskjema for nyfødtintensiv avdeling. Selvevalueringen har ingen betydning for en eventuell senere godkjenning som Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling. Den er ment som en hjelp til å kartlegge hva som faktisk allerede finnes av kunnskap, rutiner og prosedyrer som gjelder ammeveiledning ved avdelingen. Den kan også være med å bevisstgjøre og å avdekke hva avdelingen trenger å arbeide videre med, for å kunne godkjennes.

2. Faglig oppdatering av personalet

Alt helsepersonell som gir ammeveiledning, skal få opplæring og være faglig oppdatert. Avdelingen skal utarbeide en opplæringsplan for ansatte: Opplærings-/oppdateringsplan for helsepersonell på nyfødtintensiv alavdeling.

Opplæringsplanen skal sikre at alle som veileder mødre har oppdatert og ensartet kunnskap om amming og morsmelk.

WHO og UNICEF har definert nødvendig kompetanse for helsepersonell som skal implementere Mor-barn-vennlig standard. Denne kompetansen omfatter syv hovedområder med totalt 16 underpunkter, som er beskrevet i sin helhet i WHO-dokumentet Ensuring competency of direct care providers to implement the Baby-Friendly Hospital Initiative. Listen nedenfor gir en oversikt over disse kompetanseområdene. I Norge har vi supplert WHO/UNICEFs kompetanseområder med et 17. punkt for å sikre at ammeveiledning også ivaretas i kommunehelsetjenesten. Dette er en del av «Ammekyndig helsestasjon».

Kompetanseområder nødvendige for implementering av Mor-barn-vennlig standard

Alt helsepersonell som jobber med veiledning i amming, skal vurderes på sin kompetanse innenfor følgende kompetanseområder.

Område 1: Administrativt ansvar for å støtte MBVS-sykehus og Ammekyndig helsestasjon
  1. følge WHO koden i føde-barsel-enheten og på helsestasjonen
  2. gjøre rede for føde-barsel-enhetens/helsestasjonens ammeprosedyre og hvordan kontinuerlig evaluering av standarden for MBVS-sykehus og Ammekyndig helsestasjon gjennomføres 
Område 2: Grunnleggende ferdigheter: kommunisere på en tillitvekkende og effektiv måte
  1. lytte og observere for å veilede mor
  2. bruke ferdigheter for å bygge opp tillit og gi støtte i alle samtaler med en mor
Område 3: Prenatal periode
  1. veilede en gravid kvinne om amming
Område 4: Fødsel og tidlig postpartum periode
  1. legge til rette for umiddelbar og uforstyrret hud-mot-hud-kontakt
  2. legge til rette for at mor kan amme innen den første timen etter fødsel når barnet viser tegn på sult
Område 5: Viktige spørsmål for en ammende mor
  1. samtale med en mor om hvordan amming fungerer
  2. veilede en mor i hvordan hun best får barnet til brystet
  3. veilede en mor i å svare på barnets tegn på sult
  4. veilede en mor i håndmelking
Område 6: Veilede mødre og spedbarn med spesielle behov
  1. veilede en mor i å amme et barn med lav fødselsvekt eller et sykt barn
  2. veilede en mor som har et barn som trenger annen næring enn morsmelk
  3. veilede en mor som ikke gir morsmelk direkte fra brystet
  4. veilede en mor i å forebygge og løse ammeproblemer
Område 7: Oppfølging ved utreise og etter hjemkomst
  1. føde-/barselenheten og kommunehelsetjenesten skal samarbeide om kontinuerlig oppfølging inntil ammingen er etablert og barnet har en god vektutvikling 
  2. bidra til at mødre får den veiledningen de trenger slik at barnet kan ammes i tråd med nasjonale anbefalinger eller så lenge mor og barn ønsker det

Kilde: Ensuring competency of direct care providers to implement the Baby-Friendly Hospital Initiative WHO, 2020)

Alt helsepersonell som bistår mødre med spedbarnsernæring, skal vurderes med hensyn til deres kompetanse innenfor de definerte områdene. Kompetanseområdene erstatter de tidligere 20 kunnskapspunkter.

WHO/Unicef har definert hvilken kompetanse helsepersonell trenger for å kunne følge ti trinn for vellykket amming. AmmE-læring har tatt utgangspunkt i disse kompetanseområdene.

Hver enkelt ansatt skal dokumentere gjennomgått opplæring, enten via skjemaet over, eller i egen opplæringsplattform som leder er ansvarlig for.

Faglig oppdatering er en kontinuerlig prosess. Avdelingen skal derfor også ha rutiner som sikrer de ansatte tilgang på ny kunnskap om amming og morsmelk. Dette kan gjøres ved at ansatte gis muligheter til å delta på kurs eller videreutdanning. Ansatte bør se Helsedirektoratets nettsider og kunnskapsbaserte råd om medisinske brystkomplikasjoner for oppdatert kunnskap.

3. Utarbeidelse av ammeprosedyre

Ammeprosedyren omfatter Ti trinn for Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling, som samlet utgjør den faglige standarden avdelingen skal følge.

Et forslag er at avdelingen nedsetter en arbeidsgruppe med ansvar for å revidere prosedyren, og at alt aktuelt helsepersonell bør involveres og informeres om fremdriften underveis.

Et av målene med arbeidet er å sikre kvalitet og å skape ensartethet ved all veiledning om amming til familier med premature og syke barn. Et annet mål er å utvikle gode rutiner for oppfølging av barn og familie etter utreise fra sykehuset. Dette er også i tråd med Nasjonal faglig retningslinje for barselomsorgen.

4. Godkjenning av prosedyren

Ammeprosedyren, inkludert vedlegg som lokalproduserte skriv, oversendes kontaktperson ved Helsedirektoratet. Helsedirektoratet vurderer og godkjenner den skriftlige prosedyren. Når prosedyren er godkjent og implementert i avdelingen avtales tidspunkt for re-evaluering.

5. Re-evaluering

Når prosedyren er implementert gjennomføres re-evaluering. Denne omfatter:

  • Spørsmål til mødrene
    • Mødrene får utdelt informasjon om re-evalueringen, de får utdelt QR-kode / lenke til spørsmålene
    • Spørsmålene er basert på «Ti trinn for Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling» og ammeveiledning de har mottatt av personalet
  • Personalets ammekunnskaper
    • Alt personalet får en lenke til spørsmål som handler om hvilke ammekunnskaper de har
  • Registrering av amming, bankmelk og morsmelkerstatning
    • Når barnet skrives ut, legges dette inn i elektronisk skjema

Hensikten er å evaluere informasjonen og oppfølgingen som mødre/familien har fått i avdelingen og personalets kunnskap og få en oversikt over avdelingens bruk av tillegg/morsmelkerstatning/bankmelk. Helsedirektoratet oppsummerer og vurderer resultatene fra re-evalueringen.

6. Godkjenning som Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling

Endelig godkjenning som «Mor-barn-vennlig nyfødtintensiv avdeling» bygger på godkjenning av den skriftlige ammeprosedyren og resultatene fra re-evalueringen.

Bakgrunn

Sverige, Danmark, Finland, Canada og Norge utarbeidet felles retningslinjer og evalueringsdokumenter for Mor-barn-vennlige neonatalavdelinger. Disse ble presentert på en internasjonal konferanse i Uppsala i 2015: Neo-BFHI: The Baby-Friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards (ilca.org).

I 2017 deltok Nasjonal kompetansetjeneste for amming (OUS), sammen med 35 andre land, i en kartlegging av neonatalavdelingenes ammepraksis/rutiner. Hensikten var å undersøke om de var i samsvar med kriteriene for en Mor-barn-vennlig neonatalavdeling. Resultatene kan leses i Compliance with the «Baby-friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards» in 36 countries (nih.gov).

I 2020 publiserte WHO dokumentet Protecting, promoting and supporting breastfeeding: the baby-friendly hospital initiative for small, sick and preterm newborns (who.int).

Det pågår et arbeid med re-evaluering av landets neonatalavdelinger i 2024 og 2025.

Først publisert: 17.12.2024 Siste faglige endring: 17.12.2024 Se tidligere versjoner