​Morsmelk

Morsmelk er den beste maten for spedbarnet. De første seks månedene av barnets liv gir morsmelk alle de næringsstoffene barnet trenger for å vokse og utvikle seg optimalt. I tillegg til næringsstoffer, inneholder morsmelken immunstoffer, vekstfaktorer og hormoner som er viktige for å fremme helse og vekst og for å forebygge sykdom hos spedbarnet. Morsmelk beskytter blant annet mot overvekt senere i barne- og ungdomsårene, akutt mellomørebetennelse, mage- og tarminfeksjoner og nedre luftveisinfeksjoner.

Barn som ikke ammes, må få morsmelkerstatning det første året. Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av D-vitamin fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får D-vitamintilskudd i form av tran. Tran kan introduseres gradvis og mengden økes fra 2,5 ml per dag ved fire ukers alder til 5 ml per dag ved seks måneders alder. Barn som ikke får tran, bør få D-vitamindråper.

Annen mat og drikke – fra seks måneder

Når barnet er seks måneder gammelt, trenger det mer energi og næringsstoffer enn det morsmelken eller morsmelkerstatningen gir. Fast føde kan derfor introduseres gradvis og forsiktig fra omkring seks måneders alder. Morsmelk eller morsmelkerstatning skal likevel utgjøre den viktigste maten i hele det første året. Noen barn kan trenge mer mat og drikke før de er seks måneder gamle, men barnet skal ikke ha annen mat enn morsmelk eller morsmelkerstatning før det er fire måneder gammelt. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres for fast føde ved fire til seks måneders alder.

Alle typer mat i tilpasset konsistens kan tilbys barnet fra seks måneder. Dersom barnet spytter ut maten, betyr det ofte bare at barnet ennå ikke har lært hvordan mat som ikke er flytende, skal håndteres. Start med små smaksprøver. Fast føde introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes.

Barnets første kosthold bør settes sammen av matvarer med et høyt innhold av næringsstoffer som barnet trenger, som for eksempel sammalt mel og produkter av sammalt mel, grøt tilsatt jern, frukt, bær og grønnsaker, poteter, naturris, jernrik grøt, grovt brød- og kornblandinger, magert rødt og hvitt kjøtt, fisk, bønner, linser og erter og planteoljer. I andre levehalvår er det særlig viktig at kosten inneholder nok jern. Derfor anbefales bruk av morsmelkerstatning som drikkemelk og i grøt frem til 12 måneders alder dersom det er behov for annen melk enn morsmelk. Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging fra barnet er omkring ti måneder. Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. For barn som får et vegetarisk kosthold, vil jernrik grøt, bønner, linser og erter være viktige kilder til jern.

Barnets første mat- og spisevaner er med på å legge grunnlaget for matglede senere i livet. Et variert kosthold i starten kan gjøre at barnet blir mindre kresent når det blir eldre. Gode matvaner er en viktig forutsetning for god helse.

Selv ved høy allergirisiko er det ikke grunnlag for å utsette introduksjon av matvarer eller å unngå matvarer som nøtter, melk, egg, hvete, soya, fisk og skalldyr med mindre allergi allerede er påvist. Man bør imidlertid være forsiktig med nøtter til små barn, fordi de kan sette dem i halsen. Mat med et høyt innhold av sukker, salt og fett og et lavt innhold av vitaminer og mineraler, som kaker, kjeks og fast food, bør unngås.

Barn som ammes og som ellers har et helt vegetarisk kosthold, bør få tilskudd av både vitamin B12 og D-vitamin. Det frarådes at honning gis til barn under ett år på grunn av faren for spedbarnsbotulisme.

Mat fra ettårsalderen

Barnet bør få tilbud om minst fire hovedmåltider i løpet av dagen. Det er bra om tre av måltidene har brød, grøt eller kornblandinger som basis. Hvis barnet er sultent mellom måltidene, kan man gjerne gi frukt og grønnsaker. Dette gir nyttige næringsstoffer samtidig som appetitten ikke blir ødelagt før neste måltid.

Grovt brød

Det er bra å venne barnet til å spise grovt brød, fordi dette inneholder mer kostfiber, jern og B-vitaminer enn lyst og mellomgrovt brød. Knekkebrød og kornblandinger er gode alternativer til brød. Grøt laget av sammalt mel, hirse eller müsli kan også være en god avveksling fra brødskiven.

Pålegg

Valg av pålegg er viktig. Leverpostei, magert kjøttpålegg, hvit ost og smøreoster er eksempler på bra pålegg. Noe av pålegget kan gjerne være magre typer, som for eksempel halvfet hvit ost. Varier med forskjellig pålegg. Myk plantemargarin kan gjerne brukes på brødskiven.

Middag

Ukens middager skal gi variasjon i kostholdet, både når det gjelder ingredienser og tilberedningsmetoder. Man bør helst velge kokt eller ovnsstekt mat til hele familien framfor stekt mat. Litt olje eller myk margarin kan brukes ved tilberedning. Unngå hardstekt og brent mat.

Frukt og grønt

Det anbefales at barn får fem porsjoner med frukt og grønnsaker hver dag – inkludert bær og juice. Det er selvfølgelig ikke snakk om fem voksne porsjoner frukt og grønnsaker. En barneporsjon kan i denne sammenhengen være et halvt eple, en halv banan, en tredels gulrot, en mandarin eller en neve druer, avhengig av barnets alder.

Drikke

Vann den beste tørstedrikken mellom måltidene og til middag. Til brødmåltidene kan barnet få melk og juice. Bruk av brus, saft og nektar må begrenses, siden disse produktene gir mye sukker og lite andre næringsstoffer. Også fruktjuice inneholder mye fruktsukker, og det er ikke noen grunn til å bruke juice som tørstedrikk. Kunstig søtet brus og saft bør ikke brukes til små barn. Søt drikke venner barnet til å slukke tørsten med drikke som smaker søtt.

Milepæler for introduksjon av mat

Skjemaet gir en orientering om når barn vanligvis kan begynne med forskjellige matvarer.

Alder​KonsistensMatvarer
​0 måneder​​Flytende matMorsmelk, ev. morsmelkerstatning
​​1 måned​Flytende mat​Tran, ev. annet vitamin D-tilskudd
​6 måneder Fint moset mat ​​Jernrik grøt, poteter, grønnsaker, kjøtt, fisk, frukt, bær
​6-9 måneder​Økende grovhet på maten​​Som over. Etter hvert fullkornbrød i små biter
​9 til 12 månederGrovt moset/ finkuttet matMat som krever litt tygging. Grovt brød/fullkornsbrød i noe større biter. Fra ti måneders alder kan noe kumelk brukes i matlaging og noe yoghurt/ syrnet melk brukes​
​​Fra 12 måneder ​Vanlig oppdelt mat Samme mat som familien, men uten for mye salt. Kumelk, magre typer anbefales​

 

Sist oppdatert: 16. juni 2016

skriv ut del på facebook del på twitter