For mye salt fører til økt blodtrykk og høyt blodtrykk er en av de viktigste risikofaktorene for redusert folkehelse. Vi spiser dobbelt så mye salt som anbefalt. Om lag tre fjerdedeler av saltinntaket kommer fra industribearbeidet mat. En nedgang i befolkningens saltinntak kan gi betydelige helsegevinster (helsenorge.no).

Fakta om Saltpartnerskapet

  • ​Saltpartnerskapet er et samarbeid mellom matvarebransje, serveringsbransje, FoU-miljøer, bransje- og interesseorganisasjoner og helsemyndigheter.
  • Partnerne forplikter seg gjennom en intensjonsavtale.
  • Partnerskapet er et sentralt tiltak i oppfølgingen av Tiltaksplan salt.

Saltpartnerskapets målsetning og organisering

Omtrent tre fjerdedeler av det gjennomsnittlige saltinntaket kommer fra industribearbeidede matvarer og mat spist på serveringssteder. Derfor vil en reduksjon i saltinnholdet i maten vi kjøper eller får servert kunne gjøre en stor forskjell for befolkningens helse. Innen 2018 skal saltinntaket i Norge reduseres med 15 prosent.

Saltpartnerskapet har som målsetning å stimulere til at produsentene reduserer innholdet av salt i matvarer og servert mat samt å øke bevisstheten om at salt og helse i befolkningen. Videre er kompetanseheving, forskning og utviklingsoppgaver, overvåking av saltinnholdet i matvarer, bedre merking og informasjon til forbrukere sentrale oppgaver.

Som et første konkret prosjekt har bedrifter i felleskap utarbeidet mål for saltinnhold i ca. 100 matvarekategorier. Det er lagt vekt på varer vi bruker mest av og med størst volum.

Partnerskapet er organisert gjennom en styringsgruppe og 6 arbeidsgrupper henholdsvis: Kornvarer, Kjøtt, Fisk, Andre matvarer, Meieri & Spisefett og to fra arbeidsgruppen Servering.

Partnerskapets samarbeidsområder og leveranser

Avtalen definerer partnerskapets samarbeidsområder og leveranser, blant annet:

  • Reduksjon av saltinnholdet i matvarer. Partene i matvarebransjen skal arbeide for at saltinnholdet i matvarekategoriene ligger på eller under mål for saltreduksjon som er anført i såkalte «saltlister».
  • Reduksjon av saltinnholdet i servert mat (kantiner, restauranter, KBS) blant annet gjennom kompetansehevning av personell og bevisstgjøring av kunder.
  • Kunnskaps- og kompetansespredning. Partene skal arbeide for å øke bevisstheten og kunnskapen om saltets betydning for folkehelsen til forbrukere, helsepersonell, produsenter og tilbydere av mat og andre formidlere av ernæringsinformasjon og stimulere til økt forskning på saltreduksjon og produktutvikling.
  • Monitorering av innsatsen. Partene skal utarbeide og implementere et felles system for å følge saltinnholdet i matvarekategorier, drikker og retter. Følge utviklingen av kunnskap, holdning og etterspørsel etter matvarer med mindre salt i bransjene og i befolkningen.

Veiledende saltmål i partnerskapet

Kornvarer

Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​
1 ​Ferskt brød​0,9
2 ​Fryste bakervarer​1,1*
3 Langtidsholdbare brødprodukter​1,1*
4 Bagetter​1,2*
5 ​Knekkebrød​1,0
6 ​Brød og knekkebrød med fyll (inkluderer knekkebrød med salttopping)​1,3
7 Melmiks og kakemiks​-
​7.1 Melmiks​0,9
​7.2 Kakemiks​0,9
​8 Frokostblandinger​-
8.1 Müsli​0,3
​8.2 Andre frokostblandinger ​0,7**
​8.3 Grøt tørrvare​0,6
​8.4 Cerealbarer​0,3

* Disse varegruppene domineres av import fra EU. Det norske markedet er lite i forhold til de fleste produsentene i EU og har liten påvirkningsmulighet ift. endring av resepter pga. lave volumer. EU-målet for disse kategoriene er 1,5 g salt per 100 g varer. Derfor kan et mål på 1,2 g per 100 g vare regnes som ambisiøst.

** Saltmålet på 0,7 g/100 g varer er basert på at det største produktet i volum i denne kategorien er ekskludert. Dette forsvares med at dette produktet kompenserer et veldig lavt saltinnhold med et veldig høyt sukkerinnhold. Noe som gir et feil bilde av underkategorien «Andre frokostblandinger» når man beregner kategorigjennomsnittet.

Kjøttprodukter

Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​
​9. Deiger​0,8
​10. ​Hamburgere​​0,9*
​11. Farser​​1,6
​​12. Pølser​​1,7
13. Kjøttkaker, -boller og karbonader​​1,7
​14. Pålegg​​1,9
15. ​Leverpostei, paté​​1,6
​16. Saltet, krydret, marinert kjøtt​-
16.1 Stikksaltede produkter1,0
16.2 Krydret/marinert1,5
17. Saltet, røkt kjøtt-
17.1 ​Bacon, sideflesk​2,2
​17.2 Øvrige produkter2,0
18. Spekepølser (norskproduserte)​5,0
19. Spekeskinker (norskproduserte)​8,0
​20. Fenalår​9,0

   * Saltinnholdet monitoreres i rå blanding/produkt.

Fiskeprodukter

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier) *Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
21. Krydret/marinert fisk ​0,8
​22. Lettsaltet fisk ​1,4
23. ​Fiskemat, fersk og frossen (fiskeboller, fiskepudding, fiskekaker, fiskeburger, laksepaté)​1,0
​24. Panerte fiskeprodukter ​-
​24.1 Vanlig panering​0,7
​24.2 Tempura-type panering
(pga. bruk av natrium bikarbonat/bakepulver)
​1,0
​25. Varm- og kaldrøkte fiskeprodukter av rød og hvit fisk (gruppen omfatter røkelaks, gravlaks, varmrøkt makrell, kaldrøkt makrell, peppermakrell, varmrøkt skivet fiskefilet, kaldrøkt skivet fiskefilet m.fl.)​-
25.1 ​Kaldrøkte fiskeprodukter​3,0
25.2 Varmrøkte fiskeprodukter​1,0
26. Skalldyr og bløtdyr-​
26.1 Reker i lake ​2,4
​26.2 Andre produkter i lake​1,7
27. Fiskepålegg ​-
27.1 Pålegg skivet​2,5
​27.2 Pålegg halvkonserver fisk. Gruppen omfatter:​-
27.2.1 Sursild, kryddersild         ​3,0
27.2.2 ​Ansjos, apetittsild​7,3
27.3 Pålegg hermetikk (gruppen omfatter helkonserver som makrell i tomatsaus på boks, sardiner på boks, tunfisk i gelé eller vann, blåskjell på boks, rognprodukter m.fl.)​1,0
27.4 Konserverte rognprodukter og kaviar​-
​​27.4.1 Kokt rogn​1,4
27.4.2 Sukker/saltet rognprodukter – kaviar​5,2
28. Klippfisk/saltfisk (verdiene gjelder for spiseklart produkt)​Bruksanvisning**

*Fiskerivarer, dvs. saltvanns- eller ferskvannsdyr samt muslinger som ikke er tilsatt salt er ikke omfattet i saltlistene. Bearbeidede produkter som er sløyet, hodekappet, skåret i skiver, filetert og kvernet er heller ikke tatt med.

** Informasjon til forbruker. For eksempel utarbeidelse av bruksanvisning og/eller tilberedningstips med lengre utvanning av klippfisken.  

Meieri og spisefett

Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
29. Ost​-
29.1 Gul ost (bløte og harde oster, mozzarella)​1,2
​29.2 Bløt umodnet ost​-
29.2.1 Naturell​0,8
29.2.2 Smaksatt​1,0
​29.3 Cottage cheese​0,4
29.4 Muggoster​-
​29.4.1 Hvit​1,5
​29.4.2 Blå​2,5
29.5 ​Smelteoster​2,0
​29.6 Pultost​2,1
​29.7 Salat-oster (feta m.fl.)​2,5
​29.8 Analoge produkter (f.eks. «pizzatopping» som revet ost tilsatt smelteprodukter og potetstivelse (ikke kun som antiklumpmiddel) og «toast-ost» som skiveskåret smelteost.)​1,2
​30. Spisefett​-
​30.1 Smør​1,0*
30.2 Margariner og smørblandede produkter​-
30.2.1 Bordmargariner, fullfett ​1,0
30.2.2 Bordmargariner, lett​1,0
30.2.3 Baking/steking margariner​1,0

* 2. desember 2015: Saltmål korrigert fra 0,8 til 1,0. Dette er ikke en revurdering av saltmålet, men kun en rettelse av teknisk karakter.

Andre matvarer

 

31. Ferdigretter

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
31.1 Ferdigretter – dypfryst-​
31.1.1 ​Pizza med salttopping1,25​
​31.1.2 Pizza uten salttopping​1,0
31.1.3 ​Wrap/rull1,2​
​31.1.4 ​Spiseklare supper​0,8
31.1.5 ​Middags- og lunsjretter (panneretter, form/ovnsretter, gryteretter)​0,8
​31.1.6 Semiferdige retter (ferdigretter som ikke er beregnet å utgjøre et komplet måltid, men er ment som en komponent til middagen/lunsjen. (f.eks. pizzabunn, kjøtt/fisk i saus, vegetariske retter, kjøtterstattere, couscous, pilaff, falafel m.m.).)​1,3
31.1.7 ​Tilbehør ​-
31.1.7.1 Smaksatte potetprodukter (potetstappe, ovnspoteter, diverse grønnsaker o.l.)​0,6
​31.1.7.2 Wok-grønnsaker​0,4
31.2 ​Ferdigretter – på kjøl ​​-
​31.2.1 Spiseklare supper, kyllings-, fiske-, kjøtt- og vegetarretter​0,8
31.2.2 ​Wraps/sandwich ​0,9
31.2.3 ​​Middags- og lunsjretter (hurtig/porsjonsmiddag, pastaretter)​0,8
31.2.4 Semiferdige retter / middagskomponenter (ferdigretter som ikke er beregnet å utgjøre et komplet måltid, men er ment som en komponent til middagen/lunsjen. (f.eks. pizzabunn, kjøtt/fisk i saus, vegetariske retter, kjøtterstattere, couscous, pilaff, falafel m.m.).)​1,3
31.2.5 Tilbehør ​0,8
​31.2.6 ​Grøt, ferdig tilberedt (spiseklar, uten tilbehør)​0,3
31.3 Ferdigretter – tørrvarer-​
31.3.1 Middags- og lunsjretter (pastaretter, ovnsretter, småretter, gryteretter, måltidskit (spiseklar))​0,8
31.3.2 Tilbehør (stappe/ stuing m.m.)​0,5

 

32. Dressing 

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
32.1 Majones-
32.1.1 Fullfett majones0,6
32.1.2 Lettmajones1,0
32.2 Majonesbaserte dressinger, crème fraîche og olje- og eddikdressinger (vinaigrettes, remulade m.m.)1,7
32.3 Ketchup​1,7
32.4 Sennep ​1,2
32.5 Dip (våt)1,1

 

33. Smakstilsetning og tilbehør

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
33.1 Buljong (inkluderer alle former dvs. pulver, blokk/terning, gele samt flytende/fond)0,8
33.2 Krydderblandinger-
33.2.1 Meksikansk kryddermix (Taco mix m.fl.)15,0
33.2.2  Andre kryddermix16,5
33.3 Dressingsbasis - Tørrvarer (gruppen omfatter dressingmix og Dip (spiseklar))​1,1

 

34. Sauser og marinader

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
34.1 ​Sauser​-
34.1.1 ​Sauser – Tilbehør ​1,0
34.1.2 ​Middagssauser (pulver og spiseklare) ​0,9
34.1.3 ​Tomatsaus/orientalsksaus (inkluderer pastasauser)​0,9
34.2 Pesto ​2,3
34.3 ​Soyasaus, fiskesaus, østerssaus osv. ​13,5
34.4. ​Marinader/grillolje/glaze​6,7

 

35. Majonesbaserte salater

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
 35.1 Påleggssalater-
35.1.1 med kjøtt1,3
35.1.2 med fisk eller skalldyr1,2
35.1.3 med grønnsaker/frukt0,9
35.2 Tilbehørsalater​0,7

 

36. Snacks

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
36.1 ​Standard potetchips samt mais- og hvetebaserte chips (inkluderer potetchips og matchips i alle smaksvariantene)​1,4
36.2 ​Ekstrudert snacks (inkluderer ekstrudert snacks i alle smaksvariantene. F.eks. ostepops, popcorn og lignende)​2,0
​36.3 Ekspanderte snacks (pellet) (inkluderer alt ekspanderte snacks (f.eks. skjell med rekesmak, baconsmak, skruer m.m.).​2,8
36.4 Saltede nøtter​1,1

 

37. Fine bakverk

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​
​37.1 Kaker/småkaker, wienerbrød, vafler/muffins og lignende – ferdigbakte​0,8
37.2 ​Søte kjeks​0,7
37.3 ​Krydrede og saltede/smørbrødkjeks ​1,4
37.4 ​Kaker – dypfryst​0,5

 

38. Hermetikk

​Matvarekategori​​ (hoved- og underkategorier)Saltmål ​(g salt/100 g vare)​​​​​​​​​​
38.1 ​Bønner i saus​0,6
38.2 ​Grønnsakskonserves ​-
38.2.1 ​Grønnsakskonserves (inkluderer alle konserverte grønnsaker. Ekskluderer forarbeidede erter (lufttørket erter) og surkål, samt ekstra saltede grønnsaker (se. Kategori 38.2.2.).)​0,9
38.2.2 ​Ekstra-saltede grønsakskonserves (inkluderer ekstra saltede grønnsakskonserves som f.eks. soltørkede tomater, oliven, chili og jalapenos)​3,5

Samarbeidsparter i saltpartnerskapet

Dette er en oversikt over aktørene som undertegner avtalen (per 13. oktober 2015). De er listet opp etter kategori eller gruppe.

Kornvarer

Kjøttprodukter

Fiskeprodukter

Meieri og spisefett

Andre matvarer

Servering

Handel

Interesseorganisasjoner

FoU-miljøer

​​​​Tiltaksplan Salt

Helsedirektoratet lanserte i 2014 Tiltaksplan salt 2014–18 – Reduksjon av saltinntaket i befolkningen. Den bygger på Nasjonalt råd for ernærings Strategi for reduksjon av saltinntaket i befolkningen (regjeringen.no).
Tiltaksplanens mål er en 15 prosent reduksjon innen 2018 og en 30 prosent reduksjon av saltinntaket i befolkningen innen 2025.

Tiltaksplanen beskriver tiltak innen følgende innsatsområder:

Saltreduksjon er et internasjonalt mål

Salt er høyt på den internasjonale helseagendaen. Dette gjenspeiles i strategier, mål og tiltak for å redusere saltinntaket, og i sentrale WHO-dokumenter som Handlingsplan for reduksjon av NCD (who.int, pdf). Disse dokumentene er vedtatt globalt eller på europeisk og nordisk plan og skal følges opp av landene.

Norge har sluttet seg til WHOs mål om reduksjon i ikke-smittsomme sykdommer, som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft og kols i en egen NCD-strategi (regjeringen.no). Blant målene er at forekomsten av høyt blodtrykk skal reduseres med 25 prosent og gjennomsnittlig saltinntak skal reduseres med 30 prosent innen 2025. I WHOs rammeverk for monitorering av NCD-planen er inntak av salt en av indikatorene.​

Nasjonalt råd for ernæring utarbeidet en strategi for reduksjon av saltinntaket i befolkningen i 2011.

 

Sist oppdatert: 8. juli 2016

skriv ut del på facebook del på twitter