Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
3:8 Leder skal innhente råd fra veileder om vurdering og godkjenning av alle læringsmål
Veileder har ansvaret for å følge progresjon i læring hos LIS, og det kan være hensiktsmessig at veileder er den som samler inn informasjon fra supervisører og andre og presenterer dette samlet for leder. Dette vil komme i tillegg til dokumenterte aktiviteter i kompetanseportalen.
Leder kan også innhente råd fra veileder gjennom vurderingskollegium, der flere personer som har observert LIS i ulike situasjoner deltar. Se eget råd om dette i veileder i kompetansevurdering av leger i spesialisering. Vurderingskollegium kan avholdes for å foreta en helhetlig sluttvurdering av måloppnåelse for en gitt spesialiseringsperiode. Se også vedlegg 2 om vurderingsarbeid i egen avdeling. I vurderingskollegium blir det gjort en strukturert evaluering basert på observasjoner og tilbakemeldinger fra de som har observert LIS-en. Vurderingskollegium er spesielt viktig dersom veileder, leder og LIS har begrenset med kontaktpunkter i klinisk hverdag og ikke minst dersom det er tvil om LIS-ens egnethet. Et vurderingskollegium består av leder, veileder, en eller flere supervisører samt eventuelt andre relevante medarbeidere. For å fremme tillitt og transparens deltar LIS som hovedregel i møtet.
Dersom LIS ikke kan delta vil god informasjon fra veileder på forhånd kunne motvirke utrygghet og usikkerhet. Åpenhet i forhold til LIS om hvem som deltar på møtet og hvilke kompetanser i henhold til forskriftsfestede læringsmål som vil bli vurdert er viktig.
Det er betydningsfullt at LIS opplyses om når vedkommende kan forvente å få tilbakemelding etter at vurderingskollegium er avholdt. Det anbefales at veileder setter av god tid i veiledningsmøtet for å gi LIS informasjon om konklusjon fra vurderingskollegium om faktisk læringsutbytte med begrunnelse.
Vurderingskollegium kan gjennomføres halvårlig eller hyppigere dersom LIS har en kortere spesialiseringsperiode. Leder kan lage en plan for vurderingskollegium som også beskriver hyppighet.
Se også råd 2 i kapittel 5 som omhandler veileders rolle i kompetansevurdering og Helsedirektoratets Veileder i kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten (Spesialistforskriften §26). Alle læringsmål skal godkjennes av leder etter anbefaling fra veileder og minst en supervisør (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer §26, første ledd, s.70). Ved godkjenning av læringsmål er det viktig å foreta en reell helhetsvurdering og det er derfor avgjørende at leder innhenter råd fra veileder, supervisør(er), evt. gruppeveileder og andre relevante medarbeidere.
Referanser
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet (2016). Fremtidens legespesialister. En gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold IS-2079-3. Oslo: Trykksaksekspedisjonen.
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 3:8 Leder skal innhente råd fra veileder om vurdering og godkjenning av alle læringsmål [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 26. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3-8-leder-skal-innhente-rad-fra-veileder-om-vurdering-og-godkjenning-av-alle-laeringsmal