Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
3:6 Leder i utdanningsvirksomheten skal sørge for at veileder holdes informert om hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til veiledning er organisert og fordelt i virksomheten
Leder i utdanningsvirksomheten kan f. eks. bruke kompetanseportalen, individuell utdanningsplan for LIS, utdanningsutvalg, utdanningsansvarlig overlege, helseforetakets nettsider om utdanningsplan for den enkelte spesialitet, og funksjonsbeskrivelse for veiledere i spesialistutdanningen av leger for å sikre at veiledere får oppdatert informasjon om hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til utdanningen er fordelt.
Veileder har et spesielt ansvar for å se helheten i kompetanseutvikling og progresjon hos LIS for å kunne tilrettelegge og bidra i sluttgodkjenning av læringsmål (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer). Ikke minst gjelder dette felles kompetansemål. Se også råd 2 i kapittel 5. Det er for eksempel viktig at dersom veileder ikke selv observerer LIS i klinisk praksis, har kjennskap til hvem som observerer LIS, slik at vedkommende kan skaffe seg et grunnlag for kompetansevurderingen. Av dette følger at veileder trenger kunnskap om andres relevante ansvarsområder og oppgaver. Veileder trenger oppdatert informasjon om hvem som er leder, eller eventuelt hvem som har fått delegert oppgaven med å godkjenne læringsmål, hvem som er supervisør(er), gruppeveileder og utdanningsansvarlig overlege etc. Dette er av særlig betydning innenfor ASA-spesialitetene der blant annet geografiske avstander kan medføre at organisasjons- og lederstrukturen oppleves lite oversiktlig.
Referanser
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Bakgrunnsdokumenter
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helsedirektoratet (04 06 2018). Brev fra Helsedirektoratet til landets kommuner. Ny spesialistutdanning for leger. Ansvar og oppgaver for kommunene. Ref. 18/12592-1.
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2019). Nasjonal veileder. Kompetansevurdering av leger i spesialisering.
Helse- og Omsorgsdepartementet (2016). Høringsnotat - Forskrift om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger (Spesialistforskriften).
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 3:6 Leder i utdanningsvirksomheten skal sørge for at veileder holdes informert om hvordan ansvar, oppgaver og myndighet knyttet til veiledning er organisert og fordelt i virksomheten [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 26. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/virksomhetens-leders-rolle-og-oppgaver-i-veiledning/3-6-leder-i-utdanningsvirksomheten-skal-sorge-for-at-veileder-holdes-informert-om-hvordan-ansvar-oppgaver-og-myndighet-knyttet-til-veiledning-er-organisert-og-fordelt-i-virksomheten