Ordene i uthevet skrift er forklart i kapittelet definisjoner.
4:3 Godkjent utdanningsvirksomhet bør etterstrebe at individuell veiledning blir avholdt minst hver fjerde uke, og har en varighet på 45–60 minutter
Den individuelle veiledningen er en toveis samtale som er skjermet fra andre arbeidsoppgaver. I veiledningsmøtene er det mulig for både LIS og veileder å ta opp spørsmål som er spesifikke for den enkelte utdanningskandidaten. Til forskjell fra veiledning er supervisjon integrert i det daglige arbeidet. Begge deler handler om hjelp til læring og refleksjon, men både organisering og formål er litt forskjellig (Nylenna 2018). Se også kapittel 5 som omhandler innhold i veiledning.
Veiledning med fysisk oppmøte kan være å foretrekke fremfor digital veiledning. Sammenlignet med veiledning med fysisk oppmøte er det større risiko for kommunikasjonsproblemer og misforståelser når veiledning gjennomføres digitalt på Skype eller lignende. Det kan være utfordrende å få til en god og trygg veilederrelasjon når man ikke møtes fysisk (Eika et al., 2015). Blant annet av disse grunner er det betydningsfullt å kombinere digital veiledning med veiledningsmøter med fysisk nærvær. Veiledning med fysisk oppmøte er spesielt viktig i begynnelsen av en veilederrelasjon. Den unike erfaringene med digital veiledning og digitale møter fra 2020 vil imidlertid gi nyttig læring for eventuell ny vurdering av dette rådet.
Individuell veiledning innehar andre kvaliteter enn gruppeveiledning, men gruppeveiledning kan være et supplement til en-til-en veiledning. I gruppeveiledning drøftes ofte mer generelle problemstillinger og ulike metoder for læring kan tas i bruk. Det grunnleggende fellestrekket ved gruppeveiledning er at gruppen deler erfaringer og hjelper hverandre til refleksjon over tema som tas opp. Gruppeveiledning kan bidra til at felles kompetansemål innen eksempelvis områder som etikk, kommunikasjon og kvalitet- og pasientsikkerhet oppnås. Se også råd 1 i kapittel 3.
Å være en god lege er mer enn å være en kunnskapsrik medisinsk ekspert (Eika et al., 2015; Renting et al., 2017). Veiledning er et viktig pedagogisk virkemiddel i spesialistutdanningen som skal fremme refleksjon rundt forholdet mellom teori og praksis. Se også vedlegg 4 – Praksistrekanten. LIS oppmuntres til å være aktiv både under veiledningssamtalen og i perioden mellom hvert veiledningsmøte. Jevnlige veiledningsmøter kan være avgjørende for å sikre progresjon i læringen og for å skape nødvendige forutsetninger for fortløpende vurdering av oppnådde læringsmål. Jevnlige veiledningsmøter vil gjøre LIS-en i stand til å ikke bare handle etter andres regler, men også gjøre selvstendige vurderinger (Lauvås and Handal, 2014). Se også råd 1 og råd 4 i kapittel 3..
Med unntak for spesialiteten allmennmedisin, har spesialistforskriften ikke nærmere presisert minimumsomfanget av individuell veiledning for LIS (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer). Både supervisjon og gruppeveiledning, også i sykehus, er viktige for læring. I praksis vil det imidlertid være vanskelig for veileder å få utført sine spesifikke oppgaver og oppnå formålet med veiledning dersom det går mer enn en måned mellom hvert veiledningsmøte, uavhengig av gruppeveiledning. Videre er det avgjørende at man i veiledningsmøtet har nok tid avsatt, slik at det finnes forutsetning for god dialog med refleksjon rundt læring (Eika et al., 2015; Lauvås and Handal, 2014; Tveiten, 2019).
Referanser
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Nylenna M. Veiledning eller supervisjon? (2018). Tidsskrift for den Norske Laegeforening doi: 10.4045/tidsskr.18.0513.
Renting, N., Raat, A. N. J., Dornan, T., Wenger-Trayner, E., van der Wal, M. A., Borleffs, J. C. C., Gans, R. O. B. & Jaarsma, A. D. C. (2017). Integrated and implicit: how residents learn CanMEDS roles by participating in practice. Medical Education 51, 942-952.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2016).Fremtidens legespesialister. En gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold IS-2079-3. Oslo: Trykksaksekspedisjonen.
Anbefalt litteratur
Farkas AH, Allenbaugh J, Bonifacino E, et al. Mentorship of US Medical Students: a Systematic Review. Journal of General Internal Medicine 2019;34(11):2602-09. doi: 10.1007/s11606-019-05256-4.
Kashiwagi, D.T., Varkey P., Cook D.A. Mentoring programs for physicians in academic medicine: A systematic review. Academic Medicine. 2013;88(7):1029-37. doi: 10.1097/ACM.0b013e318294f368.
Rø, K. I., Djerv, L., Boye, T. B., & Ekeberg, Ø. (2018). Gruppeveiledning–et udekket behov hos leger i spesialisering. Tidsskrift for Den norske legeforening.
Sambunjak D, Straus SE, Marusic A. A systematic review of qualitative research on the meaning and characteristics of mentoring in academic medicine. Journal of general internal medicine 2010;25(1):72-78.
Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher 31, 685-695.
Siste faglige endring: 30. juni 2021 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). 4:3 Godkjent utdanningsvirksomhet bør etterstrebe at individuell veiledning blir avholdt minst hver fjerde uke, og har en varighet på 45–60 minutter [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. juni 2021, lest 25. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/veiledning-av-leger-i-spesialisering/veileders-rolle-og-oppgaver-i-veiledningen/4-3-godkjent-utdanningsvirksomhet-bor-etterstrebe-at-individuell-veiledning-blir-avholdt-minst-hver-fjerde-uke-og-har-en-varighet-pa-45-60-minutter