Å være en god lege er mer enn å være en kunnskapsrik medisinsk ekspert (Eika et al., 2015; Renting et al., 2017). Veiledning er et viktig pedagogisk virkemiddel i spesialistutdanningen som skal fremme refleksjon rundt forholdet mellom teori og praksis. Se også vedlegg 4 – Praksistrekanten. LIS oppmuntres til å være aktiv både under veiledningssamtalen og i perioden mellom hvert veiledningsmøte. Jevnlige veiledningsmøter kan være avgjørende for å sikre progresjon i læringen og for å skape nødvendige forutsetninger for fortløpende vurdering av oppnådde læringsmål. Jevnlige veiledningsmøter vil gjøre LIS-en i stand til å ikke bare handle etter andres regler, men også gjøre selvstendige vurderinger (Lauvås and Handal, 2014). Se også råd 1 og råd 4 i kapittel 3..
Med unntak for spesialiteten allmennmedisin, har spesialistforskriften ikke nærmere presisert minimumsomfanget av individuell veiledning for LIS (Rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer). Både supervisjon og gruppeveiledning, også i sykehus, er viktige for læring. I praksis vil det imidlertid være vanskelig for veileder å få utført sine spesifikke oppgaver og oppnå formålet med veiledning dersom det går mer enn en måned mellom hvert veiledningsmøte, uavhengig av gruppeveiledning. Videre er det avgjørende at man i veiledningsmøtet har nok tid avsatt, slik at det finnes forutsetning for god dialog med refleksjon rundt læring (Eika et al., 2015; Lauvås and Handal, 2014; Tveiten, 2019).
Referanser
Eika, B., Wichmann-Hansen, G., Hofgaard Lycke, K. & Handal G. (2015). Vejledning af læger under utdannelse. Munksgaard: Latvia.
Forskrift om spesialistutdanning av leger og tannleger, FOR-2016-12-08-1482 (Spesialistforskriften).
Helse- og Omsorgsdepartementet. Rundskriv I-2/2019 (Spesialistforskriften med kommentarer – redigert rundskriv 24 09 2020).
Lauvås, P. & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Nylenna M. Veiledning eller supervisjon? (2018). Tidsskrift for den Norske Laegeforening doi: 10.4045/tidsskr.18.0513.
Renting, N., Raat, A. N. J., Dornan, T., Wenger-Trayner, E., van der Wal, M. A., Borleffs, J. C. C., Gans, R. O. B. & Jaarsma, A. D. C. (2017). Integrated and implicit: how residents learn CanMEDS roles by participating in practice. Medical Education 51, 942-952.
Tveiten, S. (2019). Veiledning - mer enn ord... (5 utg.). Bergen: Fagbokforlaget
Bakgrunnsdokumenter
Helsedirektoratet. (2016) Arbeidsgruppe 4 - Rapport Veiledning av LIS i ny spesialiststruktur.
Helsedirektoratet (2016).Fremtidens legespesialister. En gjennomgang av legers spesialitetsstruktur og -innhold IS-2079-3. Oslo: Trykksaksekspedisjonen.
Anbefalt litteratur
Farkas AH, Allenbaugh J, Bonifacino E, et al. Mentorship of US Medical Students: a Systematic Review. Journal of General Internal Medicine 2019;34(11):2602-09. doi: 10.1007/s11606-019-05256-4.
Kashiwagi, D.T., Varkey P., Cook D.A. Mentoring programs for physicians in academic medicine: A systematic review. Academic Medicine. 2013;88(7):1029-37. doi: 10.1097/ACM.0b013e318294f368.
Rø, K. I., Djerv, L., Boye, T. B., & Ekeberg, Ø. (2018). Gruppeveiledning–et udekket behov hos leger i spesialisering. Tidsskrift for Den norske legeforening.
Sambunjak D, Straus SE, Marusic A. A systematic review of qualitative research on the meaning and characteristics of mentoring in academic medicine. Journal of general internal medicine 2010;25(1):72-78.
Sandars, J. (2009). The use of reflection in medical education: AMEE Guide No. 44. Medical Teacher 31, 685-695.