Veiledningskontrakten skal fylles ut, underskrives og lastes inn i Kompetanseportalen
Parter: Veileder og LIS
----------------------------------------------------------------------------
Kontrakten/avtalen fylles ut i samarbeid mellom LIS og veileder. Den undertegnes og lastes inn i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledningen har startet.
Grunnlagsdokumentene for kontrakten er: Spesialistforskriften (FOR-2016-12-08-1482) og Rundskriv I-2/2019 ("Spesialistforskriften med kommentarer") samt utfyllende bestemmelser for veiledning.
----------------------------------------------------------------------------
Hensikt med veiledning
Refleksjon, råd og oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringsløpet og bidrag i vurderingen av LIS.
Veiledningens mål
God veiledning er sentralt for å sikre best mulig kvalitet og mestring i LIS-utdanningen. Regelmessige og planlagte veiledningsmøter er et virkemiddel for å få LIS å integrere teori med praksis. Veiledning bidrar til selvrefleksjon og at LIS blir bevisst sine holdninger. LIS får økt sin bevissthet på faglige valg og avgjørelser i videste forstand. Målet med veiledning er å fremme utviklingen av rolleforståelse som en lege må ha for å fungere optimalt i legeyrket på en måte som skaper nødvendig tillit hos pasienter og samfunn.
LIS-ens plikter
- Å bekrefte ved undertegning av kontrakten at de har lest vil følge Etiske regler for leger (legeforeningen.no)
- Å bidra til veiledningen gjennom å reflektere over situasjoner fra egen praksis og rolleutfordringer, legge frem materiale som er viktig for egen utvikling, sette seg inn i relevant litteratur og ta opp vesentlige faglige og etiske dilemmaer med veileder.
- Å forholde seg til og motta veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og arbeide etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
Veileders plikter
- Å bekrefte ved undertegning av kontrakten at de har lest og vil følge og sikre faglig refleksjon i veiledningen.
- Å bygge en trygg og tillitsfull relasjon slik at LIS kan ta opp vanskelige tema i veiledningsmøtene.
- Å skaffe seg et grunnlag for å gi LIS læringsfremmende tilbakemeldinger underveis i veiledningen som kan være bekreftende, støttende, korrigerende eller justerende.
- Å skaffe seg et grunnlag for å bidra til summativ tilbakemelding etter endt utdanningsaktivitet.
- Å forholde seg til, og å gi veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og veilede etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
- Å vise respekt overfor de særegne utfordringene som veiledning representerer og å utvikle sin egen kompetanse på dette feltet.
- Til enhver tid vurdere veiledningens metode i forhold til de ulike faglige utfordringer som LIS står i, og å sette av tid i veiledningen til å drøfte hvordan veiledningsarbeidet skal legges opp. Arbeidsformen bør evalueres underveis og justeres i tråd med resultatene av evalueringen.
- Å selv tilegne seg adekvat kompetanse eller konkret kunne peke på hvordan LIS kan tilegne seg aktuell kompetanse når det kommer opp tema i veiledningen som veileder ikke er oppdatert på.
- Å overholde handlingsplikten i henhold til Helsepersonellovens regler med hensyn til uforsvarlig helsehjelp.
- Å søke å være best mulig rollemodell for LIS-en og å arbeide systematisk med holdninger og språkbruk som samsvarer med LIS-ens krav på respekt og personlig integritet.
Generelt
- Både veileder og LIS har meldeplikt til tredjepart, for eksempel nødetater, barneverntjeneste og helsetilsynet i overensstemmelse med lovverket.
- Doble relasjoner i veiledningsforholdet er ikke ønskelig og bør, i den grad det er mulig, ikke forekomme.
- Faglig kunnskap og autoritet skal ikke utnyttes til å vinne faglige/personlige fordeler på bekostning av andre, eller utnyttes til å krenke eller undertrykke andre.
- Planlagte veiledningsmøter skal avholdes regelmessig minimum hver 4.uke og det skal skrives referat etter møtene.
- LIS og veileder er gjensidig ansvarlig for at LIS mottar den veiledning som kravene til spesialistutdanning for legene tilsier.
- Både LIS og veileder er ansvarlig for å laste inn ferdig utfylt avtale i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledning har startet.
- Gjensidig evaluering skal skje underveis i veiledningsperioden. Begge parter har ansvar for at evaluering skjer.
- Dersom veileder og LIS finner veiledningsrelasjonen så vanskelig at et videre samarbeid virker umulig, bør veileder/LIS vurdere å involvere en tredjeperson i avklaringen av hvorvidt veiledningsforholdet bør opphøre eller reforhandles.
- LIS og veileder plikter å fylle ut siste del av kontrakten (utfyllingsdelen).