LIS får tilsendt informasjon og velkomsthilsen - informeres om tidspunkt og sted for første veiledningsmøte
Veileder orienterer seg i LIS-ens utdanningsprogram og avdelingenes kompetansevurderingsmetoder
Har avklart møtested for veiledningsmøter
Første veiledningsmøte
Veileder ønsker velkommen
Avklare rammer for møtet
Presentasjon av veileder og veileders agenda for møtet
Avstemme agenda
LIS sin bakgrunn, kompetanser, personlige egenskaper og ønsker/behov for spesialiseringsperioden
Sette av tid til å bli kjent og lag et godt grunnlag for et trygt læringsmiljø
Kort presentasjon av avdelingen som utdanningssted
Informere om hensikten med veiledning
Informere mer spesifikt om vurderingsformer og vurderingspraksis for LIS, herunder vurderingsmøter, vurderingskollegium og aktuelle vurderingsskjemaer for vurdering av klinisk praksis
Drøfte fortrolighet og taushetsplikt
Drøfte veileders ansvar for åpenhet/transparens i forhold til LIS i forbindelse med at informasjon skal videreformidles til leder eller andre som er involvert i utdanningsløpet
Avklare forventninger som LIS har til veileder
Avklare ansvarsfordeling knyttet til referatskriving
Bli enige om normer (telefon, callinger, sykdomsforfall etc.) for veiledning
Avklare tidspunkt og hyppighet for veiledningsmøter
Avklare om LIS har blitt kjent med individuell utdanningsplan
Gå igjennom eller lage en individuell utdanningsplan. Utdanningsplanen skal være konkret og realistisk
Informere om at LIS har i samarbeid med veileder ansvar for å foreslå innhold i veiledningen
Veileder forsikrer seg om at LIS er informert om sted og tidspunkt for neste veiledningsmøte
LIS
Forberedelse
Forberede eventuelle punkter/spørsmål til møtet
Gi nødvending dokumentasjon til veileder (dokumentasjon for oppnådde ferdigheter, læringsaktiviteter, kurs etc.).
Første veiledningsmøte
Ha med seg CV til første veiledningsmøte
LIS får presentere punkter som vedkommende ønsker å ta opp
Avklare forventninger som veileder har til LIS.
Innholdet beskriver en aktivitet i et pakkeforløp
Veiledningskontrakten skal fylles ut, underskrives og lastes inn i Kompetanseportalen
Kontrakten/avtalen fylles ut i samarbeid mellom LIS og veileder. Den undertegnes og lastes inn i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledningen har startet.
Grunnlagsdokumentene for kontrakten er: Spesialistforskriften (FOR-2016-12-08-1482) og Rundskriv I-2/2019 ("Spesialistforskriften med kommentarer") samt utfyllende bestemmelser for veiledning.
Refleksjon, råd og oppfølging av faglig progresjon under spesialiseringsløpet og bidrag i vurderingen av LIS.
Veiledningens mål
God veiledning er sentralt for å sikre best mulig kvalitet og mestring i LIS-utdanningen. Regelmessige og planlagte veiledningsmøter er et virkemiddel for å få LIS å integrere teori med praksis. Veiledning bidrar til selvrefleksjon og at LIS blir bevisst sine holdninger. LIS får økt sin bevissthet på faglige valg og avgjørelser i videste forstand. Målet med veiledning er å fremme utviklingen av rolleforståelse som en lege må ha for å fungere optimalt i legeyrket på en måte som skaper nødvendig tillit hos pasienter og samfunn.
Å bidra til veiledningen gjennom å reflektere over situasjoner fra egen praksis og rolleutfordringer, legge frem materiale som er viktig for egen utvikling, sette seg inn i relevant litteratur og ta opp vesentlige faglige og etiske dilemmaer med veileder.
Å forholde seg til og motta veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og arbeide etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
Veileders plikter
Å bekrefte ved undertegning av kontrakten at de har lest og vil følge og sikre faglig refleksjon i veiledningen.
Å bygge en trygg og tillitsfull relasjon slik at LIS kan ta opp vanskelige tema i veiledningsmøtene.
Å skaffe seg et grunnlag for å gi LIS læringsfremmende tilbakemeldinger underveis i veiledningen som kan være bekreftende, støttende, korrigerende eller justerende.
Å skaffe seg et grunnlag for å bidra til summativ tilbakemelding etter endt utdanningsaktivitet.
Å forholde seg til, og å gi veiledning i de til enhver tid gjeldende lover, forskrifter, rundskriv, retningslinjer og veiledere utgitt av offentlige myndigheter samt være kjent med, forstå og veilede etter prinsipper for kunnskapsbasert praksis.
Å vise respekt overfor de særegne utfordringene som veiledning representerer og å utvikle sin egen kompetanse på dette feltet.
Til enhver tid vurdere veiledningens metode i forhold til de ulike faglige utfordringer som LIS står i, og å sette av tid i veiledningen til å drøfte hvordan veiledningsarbeidet skal legges opp. Arbeidsformen bør evalueres underveis og justeres i tråd med resultatene av evalueringen.
Å selv tilegne seg adekvat kompetanse eller konkret kunne peke på hvordan LIS kan tilegne seg aktuell kompetanse når det kommer opp tema i veiledningen som veileder ikke er oppdatert på.
Å overholde handlingsplikten i henhold til Helsepersonellovens regler med hensyn til uforsvarlig helsehjelp.
Å søke å være best mulig rollemodell for LIS-en og å arbeide systematisk med holdninger og språkbruk som samsvarer med LIS-ens krav på respekt og personlig integritet.
Generelt
Både veileder og LIS har meldeplikt til tredjepart, for eksempel nødetater, barneverntjeneste og helsetilsynet i overensstemmelse med lovverket.
Doble relasjoner i veiledningsforholdet er ikke ønskelig og bør, i den grad det er mulig, ikke forekomme.
Faglig kunnskap og autoritet skal ikke utnyttes til å vinne faglige/personlige fordeler på bekostning av andre, eller utnyttes til å krenke eller undertrykke andre.
Planlagte veiledningsmøter skal avholdes regelmessig minimum hver 4.uke og det skal skrives referat etter møtene.
LIS og veileder er gjensidig ansvarlig for at LIS mottar den veiledning som kravene til spesialistutdanning for legene tilsier.
Både LIS og veileder er ansvarlig for å laste inn ferdig utfylt avtale i Kompetanseportalen innen 4 uker etter at veiledning har startet.
Gjensidig evaluering skal skje underveis i veiledningsperioden. Begge parter har ansvar for at evaluering skjer.
Dersom veileder og LIS finner veiledningsrelasjonen så vanskelig at et videre samarbeid virker umulig, bør veileder/LIS vurdere å involvere en tredjeperson i avklaringen av hvorvidt veiledningsforholdet bør opphøre eller reforhandles.
LIS og veileder plikter å fylle ut siste del av kontrakten (utfyllingsdelen).
Innholdet beskriver en aktivitet i et pakkeforløp
Fokusområder
Forslag
Hvem skal delta i vurderingskollegium - godkjenning av læringsmål?
Annen organisering av vurdering - godkjenning av læringsmål?