Avdelinger som tar imot pasienter til tvungent psykisk helsevern, bør legge til rette for en mottakelse som inngir tillit og skaper trygghet
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Dette rådet omhandler kun tilrettelegging av mottakssituasjonen når en pasient er henvist til tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern.
Personale som tar imot, bør være erfarne og trygge i situasjonen. De bør være spesielt oppmerksomme på pasientens opplevelse, og tilby at pårørende eller andre nære personer kan inkluderes i samtalen. Omsorgsfull tilnærming og trygghet er sentralt for at pasienten skal kunne oppleve seg forstått og respektert.
Et hyggelig og tilrettelagt mottaksrom og erfarne ansatte som tar imot pasienten kan gi et førsteinntrykk som bidrar til trygghet.
Inntakssamtalen:
Har pasienten behov for mat og drikke?
Hvordan opplever pasienten situasjonen?
Hva er viktig for pasienten?
Hva bidrar til redsel, sinne, usikkerhet og stress hos pasienten?
Hva er best for pasienten når situasjonen er utrygg?
Gi kort informasjon om hva som skjer videre.
Hvis mulig, og pasienten ønsker det:
Vise pasienten rundt i lokalene.
Sørge for at pasienten får hilse på personalet som er på jobb, eventuelt også medpasienter.
Gi muntlig og skriftlig informasjon om:
avdelingens rutiner, som for eksempel vaktskifte
husordensreglene
Avtaler som er gjort med pasienten dokumenteres og videreformidles til andre ansatte i avdelingen, slik at pasienten får entydige beskjeder fra personalet.
I Alternativer til tvang I (Bjørgen et al., 2014) beskrives at pasienter som blir møtt på en god måte, får nødvendig informasjon og rom for å uttrykke sine egne oppfatninger av situasjonen, opplever større trygghet. Deres forslag til tiltak er at pasienter må bli møtt av kompetent personell med tid og myndighet til forhandling og samtaler.
Referanser
Bjørgen, D., Storvold, A., Norvoll, R., & Husum, T. L. (2014). Alternativer til tvang I: sett fra et bruker- og fagperspektiv: ressurshefte (erfaringskompetanse.no 2014:2). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Hentet fra https://erfaringskompetanse.no/nettbutikken/alternativer-til-tvang-ressurshefte/
Husum, T. L., & Norvoll, R. (2014). Alternativer til tvang II: sett fra et fag- og forskningsperspektiv (Erfaringskompetanse.no 2014:2). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Hentet fra https://erfaringskompetanse.no/wp-content/uploads/2020/01/Alternativer-til-Tvang-Underhefte.pdf
Helsedirektoratet (2021). Avdelinger som tar imot pasienter til tvungent psykisk helsevern, bør legge til rette for en mottakelse som inngir tillit og skaper trygghet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 14. desember 2021, lest 05. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tvang-forebygging-av-tvang-i-psykisk-helsevern-for-voksne/tilnaerminger-i-pasientbehandlingen/avdelinger-som-tar-imot-pasienter-til-tvungent-psykisk-helsevern-bor-legge-til-rette-for-en-mottakelse-som-inngir-tillit-og-skaper-trygghet