Hensikten med oppfølgingssamtaler er å lytte til om prevensjonsbrukeren er tilfreds med valgt prevensjonsmetode, veilede og svare på spørsmål relatert til bruk og bivirkninger. Samtalen er også en anledning til å veilede og gi råd i forbindelse med den unges relasjoner og livssituasjon.
Praktiske utfordringer
Når prevensjonsbrukere kommer til samtale, er det en fin anledning til å avdekke hvordan prevensjonsmetoden fungerer. Det gir mulighet for å fange opp problemer eller feilbruk av metoden, noe som kan være spesielt viktig dersom det er p-piller som er valgt.
- Hvis hen for eksempel glemmer å ta p-pillen av og til, kan det være et annet tidspunkt på dagen som gjør det lettere å huske?
- Bør hen ha ett ekstra brett i veska, hvis hen ofte spontant overnatter hos andre?
- For noen kan en daglig alarm eller påminnelse på mobilen være til god hjelp for å huske å ta p-pillen.
Følger for livskvalitet
Det kan være særlig relevant å ta opp om den unge synes at livskvaliteten er like god eller bedre enn før bruk av prevensjonsmiddelet. Grunnen til dette er at en del unge opplever følelsesmessige endringer som humørsvingninger og nedstemthet, samt nedsatt seksuell lyst ved bruk av hormonelle prevensjonsmetoder.
Vurdering av prevensjonsmetode
Det er aldri hensiktsmessig å «presse» noen til å fortsette med et prevensjonsmiddel som de ikke er fornøyd med. Benytt heller anledningen til å veilede, så ungdommen finner et annet prevensjonsmiddel som er bedre egnet. Se oversikt over prevensjonsmidler i eMetodebok for seksuell helse (emetodebok.no).
Relasjoner
Samtalen er en anledning til å veilede og gi råd i forbindelse med hvilke relasjoner den unge er involvert i, for eksempel om:
- aldersforskjell,
- jevnbyrdighet,
- gjensidig tillit og respekt.
Dette er i tråd med at helsepersonell som rekvirerer prevensjon må ha nødvendig kompetanse til å kunne avdekke overgrepssituasjoner uansett alder.
Se også kapittel 2 om avvergeplikt, informasjon og samtykke.
Ved flytting eller bytte av skole
Dersom den unge flytter eller bytter skole og derfor ikke har anledning til å benytte timen, bør den unge oppmuntres til å oppsøke skolehelsetjenesten eller helsestasjon for ungdom på det nye stedet.
For å overføre informasjon om oppfølging kan helsesykepleier også benytte etablerte systemer og rutiner for overføring av informasjon mellom skolehelsetjenester. Den unge skal da informeres og samtykke i informasjonsoverføringen.