Rutiner for å redusere risikoen for overdoser bør utarbeides som del av kommunens systematiske folkehelsearbeid, og være basert på kunnskap om rusmiddelsituasjonen i kommunen og regionen:
- hvilke rusmidler brukes, hvordan og hvor?
- oppdatert kunnskap om variasjoner i rusmiddelkvaliteten og nye rusmidler i omløp
- statistikk over utdeling av brukerutstyr samt overdoseutrykninger der det er mulig
Kommunens planer bør inkludere beskrivelse av samarbeidsrutiner og ansvarsfordeling mellom helse- og omsorgstjenesten samt lokale tjeneste- og aktivitetstilbud. Det bør framkomme hvilken del av tjenesten som har ansvar for å initiere samarbeidet.
Rutiner og ansvar som bør beskrives:
- oppfølging av personer med rusmiddelproblemer (beskrives i tredje råd)
- samarbeid ved sårbare overganger som tilbakeføring av brukere til kommunen etter utskriving fra kriminalomsorgen, avrusning eller behandlingsopphold
- ivaretakelse av brukere med rusmiddelavhengighet ved livskriser som død i nære relasjoner, og ved tap av jobb, bolig, aktivitetstilbud o.l.
- ivaretakelse av pårørende og andre nærstående til personer med rusmiddelproblemer
- innhenting og formidling av kunnskap om aktuelle rusmidler og variasjoner i rusmiddelkvaliteten
- informasjonsdeling om rusmiddelrelaterte hendelser mellom politi, ambulansetjeneste, legevakt og kommunens rustjenester, med ivaretakelse av personvern
- utdeling av nalokson nesespray og brukerutstyr
- lærings- og forbedringsarbeid innen overdoseforebygging