Rutiner for å redusere risiko for overdoser bør utarbeides som del av kommunenes systematiske folkehelsearbeid, og være basert på kunnskap om rusmiddelsituasjonen i kommunen:
- hvilke rusmidler brukes, hvordan og hvor?
- oppdatert kunnskap om variasjoner i rusmiddelkvaliteten og nye rusmidler i omløp
- statistikk over overdoseutrykninger og utdeling av brukerutstyr
Kommunens planer bør inkludere beskrivelse av samarbeidsrutiner og ansvarsfordeling mellom helse- og omsorgstjenesten samt lokale tjeneste- og aktivitetstilbud. Det bør også framkomme hvilken del av tjenesten som har ansvaret for å initiere samarbeidet. Rutiner og ansvar som bør beskrives:
- oppfølging av personer med rusmiddelproblemer (se neste råd)
- samarbeid ved tilbakeføring av brukere til kommunen etter utskriving fra fengsel, avrusning eller behandlingsopphold
- ivaretakelse av brukere ved livskriser som død i nære relasjoner, og ved tap av jobb, bolig, aktivitetstilbud o.l.
- ivaretakelse av pårørende til personer med rusmiddelproblemer
- innhenting og formidling av kunnskap om nye rusmidler og variasjoner i rusmiddelkvaliteten
- informasjonsdeling om rusmiddelrelaterte hendelser mellom politi, ambulansetjeneste, legevakt og kommunens rustjenester
- utdeling av nalokson nesespray og brukerutstyr
- lærings- og forbedringsarbeid innen overdoseforebygging