Rutinene bør omfatte hvem som har ansvar for hva ved oppstart, endring og utmelding av pasienter i multidoseordningen. Det bør også ta for seg hvordan samarbeidet om multidoseleveransene skal fungere i stabile perioder og i perioder med endringer av pasientens legemiddelbehandling.
Kommunen bør i samarbeid med leger og apotek, utarbeide skriftlige rutiner for hvordan samhandlingen om multidose skal fungere
Helsedirektoratet anbefaler å gjøre en risikovurdering for aktuelle pasientgrupper. På dette grunnlaget etableres rutiner for nødvendig samarbeid og samhandling med leverende apotek og pasientenes leger.
Rutinene bør sikre at pasientene får riktige legemidler både i stabile perioder og ved endringer som skifte av omsorgsnivå. Det bør fremkomme hvem som har ansvar for hvilke oppgaver, og hvordan oppgavene skal gjennomføres og forankres lokalt. Rutinene bør ta utgangspunkt i denne ansvarsfordelingen:
- Multidoselegen skal koordinere og distribuere oppdaterte legemiddellister til kommunen og multidoseapoteket. Legen skal også sørge for at apoteket har gyldige resepter til pasienter som skal ha legemidler pakket i multidoser.
- Kommunen har ansvar for å melde pasienter inn og ut av ordningen med multidose, etablere rutiner for legemiddelhåndteringen og for samarbeidet med apotek og lege.
- Kommunen skal også følge med på pasientenes legemiddelbruk, og kontakter multidoselegen ved behov. For eksempel ved fornyelse av resepter/ordinasjonskort eller ved uønskede effekter av legemidlene som gis.
- Multidoseapoteket er ansvarlig for å sikre at leveransene er i henhold til det som er rekvirert, og at alle ordinasjoner er farmasøytkontrollert før pakkingen starter.
Samhandlingsrutinene bør utarbeides i fellesskap, og oppdateres ved behov. Alle som er involvert i samarbeidet om multidoseordningen bør kjenne til disse rutinene.
Behovet for felles rutiner for samarbeid og samhandling om multidose fremheves som et viktig forbedringstiltak i rapporten Multidose - status og veien videre.
Behovet for felles rutiner i multidoseordningen ble beskrevet på følgende måte i rapporten Gjennomgang og forbedring av arbeidet med multidose i Larvik kommune (fhi.no):
- Alle aktører som omsorgstjenesten, fastleger og apotek må delta i utviklingen av multidosesystemet i kommunen. Ved dette bygges gjensidig respekt og tillit som gjør samhandlingen også på andre områder bedre til beste for brukerne.
- Jevnlige samhandlingsmøter mellom omsorgstjenesten og fastleger er et nyttig tiltak for å sikre god kommunikasjon og samhandling om legemiddelhåndteringen.
- Det er viktig at det utarbeides et helhetlig system for legemiddelhåndteringen i kommunen med nedskrevne rutiner for alle deler av prosessen. Aktørene må ha et eierforhold til rutinene. De fungerer ikke dersom det er en opplevelse av at rutinene er bestemt ensidig av andre aktører.
Se også kapittelet Om multidose og de faglige rådene, under avsnittet ansvar og oppgaver i multidoseordningen.
Siste faglige endring: 18. september 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Kommunen bør i samarbeid med leger og apotek, utarbeide skriftlige rutiner for hvordan samhandlingen om multidose skal fungere [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 18. september 2019, lest 04. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/multidose/samhandling-og-rutiner/kommunen-bor-i-samarbeid-med-leger-og-apotek-utarbeide-skriftlige-rutiner-for-hvordan-samhandlingen-om-multidose-skal-fungere