Før legemidler pakkes i multidoser skal apoteket kontrollere gyldigheten på resepten, og kontakte legen ved eventuelle uklarheter eller når rekvirerte legemidler ikke kan leveres.
6. Multidoseleveranser fra apotek
Eksempler på uklarheter/mangler:
- Styrke, dosering eller doseringshyppighet mangler.
- Det er ikke angitt når en eventuell endring av rekvirert legemiddel skal starte.
- Mulige interaksjoner med mer avdekket i farmasøytkontrollen.
- Resepten er ikke gyldig: gått ut på dato, ikke mer igjen av legemidlet på resepten eller ikke signert av lege.
- Legemiddel kan ikke skaffes (legemiddelmangel)
Avvik på bestillingen avklares med multidoselegen. Avvik må være vurdert og løst før pakkingen starter. Ved multidose i e-resept vil apoteket kunne sende elektronisk dialogmelding til multidoselegen. Dette bør gjøres så raskt som mulig, slik at legen kan svare før pakking. På denne måten kan telefonhenvendelser og eventuelle nødekspedisjoner begrenses.
Informasjon om eventuelle endringer må dokumenteres og formidles tydelig til kommunen ved multidoseleveransen. Kommunen er ansvarlig for å informere pasient/pårørende om eventuelle endringer i mottatt multidoserull.
Ekspedisjon av legemidler i multidose skal følge de samme kravene som for andre resepter, se rekvirering og utleveringsforskriften §7 (lovdata.no).
I "Automated dose dispensing (ADD) - Guidelines on the best practice for the ADD process, and care and safety of patients (edqm.eu), er dispensering og ekspedisjon av legemidler pakket i multidose nøye beskrevet. Anbefalingene må tilpasses nasjonale standarder og krav.
For å unngå overforbruk eller feilbruk av legemidler som kun skal brukes ved behov, skal disse ikke pakkes i multidose selv om det vil kunne forenkle administrasjonen. Mer informasjon om dette står i nasjonal veileder for vanedannende legemidler.
Alternative måter å administrere legemidler til bruk ved behov for pasienter som får sine faste legemidler i multidose:
- legge behovsmedisin i dosett
- levere behovsmedisin i endoser
- levere behovsmedisin i originalpakning eller dele opp i mindre antall tabletter (anbrudd)
Veileder for vanedannende legemidler fraråder at behovsmedisin pakkes i multidoser:
"Multidose er ikke godt egnet til å håndtere hyppige endringer i legemiddeldosering. Legemidler til bruk «ved behov» må håndteres utenom multidose."
For å unngå dobbeltutlevering og feilbruk bør apotek kontakte multidoseapoteket ved ekspedisjon av andre resepter til pasienter som får multidose.
I apoteksystemet vil det komme varsel om at pasient i tillegg får legemidler i multidose ved ekspedisjon av e-resepter. Dette gjelder både for papirbasert multidose og multidose i e-resept.
Med multidose i e-resept kan alle elektroniske resepter ekspederes ved alle landets apotek inklusive legemidler som skal pakkes i multidose. Ved papirbasert multidose vil dette gjelde tilgjengelige e-resepter utover ordinasjonskortet for multidose, som kun multidoseapoteket har.
For å sikre at det ikke hentes ut legemidler som skal pakkes i multidose, bør multidoseapoteket kontaktes av apoteket som ekspederer resepten. Før utlevering av A og B preparater skal multidoseapoteket kontaktes før utlevering for å unngå overforbruk/feilbruk.
Rådet er basert på rapporten Multidose – Status og veien videre, i tillegg til tilbakemeldinger og innspill fra sektoren.
Hvis kommunen inngår avtale med nytt multidoseapotek, bør overgangen planlegges og gjennomføres på en systematisk måte. Dette skal sikre at pasienter får korrekt legemiddelbehandling uavhengig av hvilket apotek som leverer multidosen.
Eksempler på tiltak for å sikre overgangen til nytt multidoseapotek:
- Gjennomføre risikovurderinger i forkant både i kommunen og i nytt multidoseapotek.
- Kommunen og nytt multidoseapotek må samkjøre overgangen og ha tett kontakt underveis der det er avklart hvem som er ansvarlige for hva i prosessen, og hva som er akseptable og uakseptable avvik.
- Ved papirbasert multidose: Ta høyde for at det tar tid å overføre validerte ordinasjonskort til nytt apotek. Validert ordinasjonskort innebærer at kortet gir en oversikt over alle legemidlene som skal pakkes, at kortet er signert av lege og gyldig for nye ekspedisjoner.
- Ved multidose i e-resept: Tidligere multidoseapotek må melde seg av som ansvarlig apotek i Reseptformidleren rett etter siste pakking. Så kan nytt apotek melde seg på som ansvarlig multidoseapotek. Reseptformidleren vil inneholde pasientens e-resepter og legemiddelliste. Multidoselegen må ikke gjøre noe ekstra i forbindelse med apotekskifte.
- Planlegge en trinnvis overgang og kvalitetssikre leveransene ved mottak hos kommunen.
- Registrere alle avvik i overgangen og håndtere disse forløpende slik at korrigerende og forebyggende tiltak kan iverksettes uten forsinkelse.
- Aksept og åpenhet om at tidsrammen i overgangen kan endres ved økt risiko for feil som kan virke inn på pasientsikkerheten.
Rådet baseres på tilsyn av multidoseproduksjon ved en apotekkjede (dmp.no) gjennomført i 2019.
I "Automated dose dispensing (ADD) - Guidelines on the best practice for the ADD process, and care and safety of patients (edqm.eu), er det listet opp konkrete anbefalinger for å sikre produksjonen av multidose.
Siste faglige endring: 19. september 2019