Pasienter med vedtak om bistand til legemiddelhåndteringen vil ha ulike behov for å kjenne til og ha oversikt over sine legemidler. Dette bør kommunen kartlegge for hver enkelt pasient, og bidra til at de som ønsker det får nødvendig informasjon.
Kommunen bør avklare pasientens behov for informasjon om sine legemidler
Eksempler på tiltak for å sikre at pasient har nødvendig oversikt over sine legemidler:
- Kommunen formidler til multidoselegen at pasienten ønsker informasjon og oversikt over sine legemidler.
- Legen leverer ut liste over legemidler i bruk, med angivelse av bruksområde og dosering som er forståelig for pasienten.
- Kommunen gir pasienten apotekets liste/bilder over hvilke legemidler som er pakket i multidosen, og oppdaterer denne ved endringer.
- Kommunen informerer pasienten om legemidlene som er levert.
- Kommunen henviser pasient/pårørende til helsenorge.no/legemidler der oversikt over e-resepter og utleveringer er tilgjengelig.
Det er viktig at pasient/pårørende får tilstrekkelig informasjon om hvilke legemidler som gis, for å sikre riktig legemiddelbehandling.
Forskningsartikkelen Multidosetjeneste for hjemmeboende – brukernes erfaringer og behov for nye løsninger (Idunn.no) viser at pasienter kan ha mer behov for informasjon om sine legemidler og håndteringen av multidose enn det som blir gitt.
I forskningsartikkelen Patients' Perspective on Automated Multi-dose Drug Dispensing (omicsonline.org) ble det også konkludert med at multidosepasienter hadde behov for mer informasjon om sine legemidler og hensikten med behandlingen.
Siste faglige endring: 18. september 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Kommunen bør avklare pasientens behov for informasjon om sine legemidler [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 18. september 2019, lest 21. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/multidose/multidose-til-den-enkelte-pasient/kommunen-bor-avklare-pasientens-behov-for-informasjon-om-sine-legemidler