Det er spesielt viktig å kontrollere mottatte multidoseruller ved:
- endringer av resepter
- legemiddelmangel
- oppstart av nye pasienter
- overgang til multidose i e-resept
- bytte av multidoseapotek
- overføring av pasient fra annet omsorgsnivå/tjenestested.
Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere
Det er spesielt viktig å kontrollere mottatte multidoseruller ved:
Eksempler på hva som bør kontrolleres ved mottak av multidoseruller:
Eventuelle avvik registreres og følges opp. Hvis avvik ikke blir avdekket i mottakskontrollen, men oppdages senere, er det viktig å registrere dette også i avvikssystemet og at alle avvik følges opp.
Det vises til legemiddelhåndteringsforskriften generelt, og spesielt til § 7 Krav til istandgjøring og utdeling (lovdata.no):
"Helsepersonell skal sørge for at riktig legemiddel gis til riktig pasient, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte".
Ved endringer av legemiddelbehandlingen i utlevert multidoserull, bør kommunen ha rutiner som ikke bryter med sikker legemiddelhåndtering. Manuelle justeringer av innholdet i multidoseposer bør derfor unngås.
Ved endringer av legemiddelbehandling pakket som multidose bør følgende vurderes:
Hvis kommunen har manuelle rutiner for å fjerne legemidler fra multidoseruller, må det være rutiner som sikrer at pasienten får rett behandling.
Rådet baseres på legemiddelhåndteringsforskriften med rundskrivs krav til gode systemer og rutiner som skal sikre at pasient får riktig legemiddelbehandling.
Ved rekvirering av multidose på ordinasjonskort (papir) skal det ikke sendes e-resepter på det samme til Reseptformidleren. Dette kan gi risiko for dobbeltutlevering og feilmedisinering.
Dette rådet gjelder kun ved papirbasert rekvirering av multidose.
Rådet baseres på risiko omtalt i statusrapporten for multidose 2015.
Risiko for dobbeltforskrivning og feilbruk er også beskrevet i risikoanalysen "Multidose uten e-resept" utført av Senter for kvalitet i legekontor (SKIL) 2016 (analysen er ikke tilgjengelig digitalt).
Ved papirbasert multidose: multidoselegen må melde om endringer av legemiddelbehandlingen (multidosen) og når endringen skal iverksettes til både apoteket og kommunen.
Ved multidose i e-resept: multidoselegen oppdaterer listen i Reseptformidleren som apoteket automatisk fanger opp. Multidoselegen må fortsatt sende PLO-melding om endringen og tidspunkt for iverksettelse til kommunen fordi kommunen har ikke tilgang til Reseptformidleren.
Både multidoseapoteket og kommunen må ha beskjed om endringer i multidosen, fordi det er kommunen som beslutter hvordan endringene skal iverksettes. Eksempler på hvordan endringer kan håndteres:
Ved endringer som skal iverksettes før neste leveranse av multidose, må kommunen ha rutiner som sikrer korrekt legemiddelhåndtering til denne er oppdatert. Manuelle endringer av innholdet i multidoseposene bør unngås.
Rådet refererer til forskriften for fastlegeordning i kommunen § 19 (lovdata.no), om fastlegens medisinskfaglige koordineringsansvar med andre relevante tjenesteytere.
Dette er utdypet i brev fra Helsedirektoratet til landets fylkesmenn "Multidose faglige råd" ref 17/12871-1 der det blant annet står:
"Helsedirektoratet vil minne om at fastlegen skal koordinere legemiddelbehandlingen til innbyggerne på listen. Når fastlegen endrer eller får informasjon om at legemiddelbehandlingen er endret, skal legemiddellisten oppdateres."
Resept til multidose er enten papirbasert ordinasjonskort eller e-resept.
For å unngå forsinkelser i leveransene må det sikres at pasienten har gyldige resepter på legemidler som skal pakkes i multidose. Dette gjelder enten ved fornyelse av ordinasjonskort eller av den enkelte e-resept ved multidose i e-resept.
Det er viktig at multidoselegen har rutiner for å svare raskt på elektronisk dialogmeldinger fra multidoseapotek når multidose i e-resept er implementert.
Det bør ikke inngås avtaler mellom kommunal helse- og omsorgstjeneste og apotek som kan føre til automatikk i fornyelse av av resepter i multidose.
Ved multidose i e-resept:
Ved papirbasert multidose er det vanlig at apotek sender ordinasjonskortene til validering hos multidoselege en gang per år.
I brev fra Helsedirektoratet til landets fylkesmenn "Multidose faglige råd, ref 17/12871-1", er det beskrevet hvordan det må sikres at pasient har gyldige resepter:
"Når den kommunale helse og omsorgstjeneste har overtatt legemiddelansvaret fra hjemmeboende pasienter som selv ikke er i stand til å administrere legemiddelbruken, har de også overtatt ansvaret om å be fastlegen om fornying av resepter."
I brevet er det også fremhevet at det ikke må legges opp til en automatikk ved fornyelse av resepter i multidose, men at det kreves legen gjør en klinisk vurdering av pasientens legemiddelbruk før dette.
Siste faglige endring: 19. september 2019