Kommunen kan bidra til tobakksfri oppvekst som barnehage- og skoleeier
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Når skolene overholder røykeloven beskytter de barn og unge mot tobakk og press. Hver skole bør ha sin egen policy for gjennomføring av lovbestemmelsen om tobakksfri skoletid.
Ansatte i barnehager og skoler kan ikke bruke tobakk når de er på jobb. Kommunen bør derfor legge til rette for at ansattes eventuelle tobakksbruk ikke påvirker barna. Hjelp til snus-/røykeslutt er et viktig tiltak både for ansatte og elever. Tannhelsetjenesten og skolehelsetjenesten er viktige samarbeidspartnere i tillegg til øvrig sluttetilbud.
Kommunen kan:
følge opp barnehager og skoler for å forsikre om at røykeloven overholdes
Et godt fungerende skolemiljø kan påvirke en rekke beskyttende faktorer på individ- og gruppenivå. Det kan være læring av sosial kompetanse, evne til å motstå gruppepress, god selvtillit og kunnskaper om risiko og skadevirkninger.
FRI handler om mestring, selvstendighet og trening i det å ta egne valg. Egenrefleksjon og erfaringsbasert læring er noe av styrken til FRI. Tema i programmet er tobakk, men en kan bruke metodene til å sette grenser i når det gjelder andre livsstilsområder. Snus har de senere årene fått en stadig større plass i programmet, i takt med at snus etter hvert har blitt det vanligste tobakksproduktet blant unge.
Helsedirektoratet (2018). Kommunen kan bidra til tobakksfri oppvekst som barnehage- og skoleeier [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 23. juni 2020, lest 23. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/lokale-folkehelsetiltak-veiviser-for-kommunen/tobakk-lokalt-folkehelsearbeid/kommunen-kan-bidra-til-tobakksfri-oppvekst-som-barnehage-og-skoleeier