Flere byer i Norge har satset spesielt på sykling, både på utbygging av nye sykkelanlegg og bevisst informasjon om sykling og sykkelmuligheter. Resultatene viser at tilrettelegging og mobilisering er effektive tiltak (1).
Områder som bør være en del av arbeidet for økt fysisk aktivitet:
- Planlegge for et trygt, sikkert og sammenhengende nettverk av sykkel- og gangveger. Arbeidsplasser bør kobles til et slikt vegnettverk.
- Begrense bilkjøring, slik som etablering av gåsoner, for eksempel rundt skoler trygge skoleruter/skoleveier.
- Stimulere til økt gåing, sykling og bruk av kollektive transportmidler gjennom holdningskampanjer.
Sats på kollektivtrafikk, gåing og sykling
Det finnes mye gode erfaringer med å legge til rette for gåing og sykling. Statens vegvesen har utformet en lokal veileder knyttet til gåing (vegvesen.no) og har også laget en oversikt med Enkle tiltak for sykling og gåing (vegvesen.no).
Lær mer om gåing og lokale gåstrategier under Lokale gåstrategier - Tiltakskatalog for transport og miljø (tiltak.no).
Miljødirektoratet har også mer informasjon om hvordan tilrettelegge for gåing og friluftsliv i nærmiljøet, se Friluftsliv (miljodirektoratet.no).
Det nasjonale arbeidet med byvekstavtaler og belønningsavtaler (regjeringen.no) som har nullvekst for persontransport med bil som overordnet mål, vil være viktig i dette arbeidet i de større kommunene. Ordningene skal fremme gange, sykling og bruk av kollektivtrafikken og hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere framkommelighet. Nedenfor er noen erfaringer fra ulike steder i landet med å få flere til å gå og sykler i hverdagen.
Trondheim
Trondheim kommune står foran en stor befolkningsvekst. Når byen vokser prioriterer kommunen transportformer som skal gi innbyggerne et bedre byliv og et godt miljø i byen. De siste ti årene ha kommunen jobbet systematisk med å legge til rette for at flere skal velge kollektivtransport, gåing og sykling. Dette har blant annet ført til at andelen syklister er økt med 50%, gående i midtbyen har økt med nesten 40 % og biltrafikken har vært stabil de siste ti årene (2).
Statens vegvesen – forbedring av eksisterende snarveier
Å ruste opp gamle stier, tråkk og snarveier kan være en god måte å stimulere til mer gange og sykling i en kommune. Det kan handle om å legge nytt dekke og merke snarveiene, eller det kan være større opprustning av trapper, belysning og benker.
Snarveiprosjektene i Trondheim, Bergen og Alta viser tre forskjellige måter å angripe et slikt prosjekt på. I Alta var det et lavambisiøst prosjekt som utviklet seg over tid. Mens i Trondheim var det en del av et større vedtatt miljøprogram, og i Bergen var det opprinnelig en del av bybaneplanene (3).
Byløypa i Alta
Byløypa er en tur- og skiløype gjennom sentral Alta. Om sommeren er dette en trasé for gående og syklende, om vinteren prepareres den for skigåing. Via denne turløypa kan man ferdes hele Alta på langs og mange benytter den til og fra jobb og skole – hele året (4).
Gåstrategi for eldre
Kristiansand kommune har vært pilot i arbeidet med å utvikle kommunale gåstrategier. I samarbeid med Transportøkonomisk institutt og Statens vegvesen ble det utarbeidet et kunnskapsgrunnlag (toi.no) for en kommunal gåstrategi.
Sykkelbynettverk
Sykkelbynettverket er et sykkelfaglig nettverk for ansatte i kommuner, fylkeskommuner og Statens vegvesen. I nettverket kan man bl.a. lære mer om sykkelplanlegging gjennom e-læringskurs og webinarer og få innsikt i strategier og planer fra andre steder i landet. Det er også mulig å dele og se på gode eksempler fra byer og tettsteder.
Rosa Busser
I Oslo tilbyr kommunen sammen med Ruter aldersvennlig transport – Rosa busser (oslo.kommune.no). Dette er et busstilbud for de som er fylt 67 år. En minibuss henter passasjerer hjemme og kjører frem og tilbake dit man ønsker innenfor bydelen. Prisen er den samme per reise som for en vanlig honnørbillett hos Ruter. Tilbudet er den del av satsningen Aldersvennlig by og omfatter flere bydeler.
Hjertesone
En hjertesone rundt skolen (tryggtrafikk.no) gjør det sikrere for elevene å gå eller sykle. I arbeidet med Hjertesone legges det til rette for blant annet mindre biltrafikk og tryggere stopp- og hentesoner. Hjertesone er et samarbeid mellom mange aktører for å fremme trygghet, sikkerhet og helse på skoleveien.