Dette kan innebære sikre kunnskap og kompetanse om fysisk aktivitet blant innbyggere direkte og yrkesgrupper som jobber i kontakt med innbyggerne, herunder for eksempel personell i barnehage, skole, arbeidsliv, helse- og omsorgstjenester.
Kommunen bør styrke innbyggerens kunnskap om fysisk aktivitet, inkludert kampanjer for å stimulere til økt fysisk aktivitet
Bruk av kunnskapsmiljøer for å øke kompetanse og massemedier kan bidra til folkeopplysning, skape bevissthet om, og endre sosiale normer rundt fysisk aktivitet.
Eksempler:
- Kommunikasjon om råd knyttet til fysisk aktivitet fra Helsenorge for barn og unge, voksne og eldre
- Helsemyndighetenes arbeid med Lev (helsenorge.no), der Gå10-appen er utviklet som skal stimulere til økt gåing i hverdagen
- Stimulering til økt gåing, sykling og bruk av kollektive transportmidler gjennom holdningskampanjer. Vegvesenet har utformet en lokal veileder (vegvesenet.no) knyttet til gåing
- Beintøft (beintoft.no) er et felles nasjonalt prosjekt der kommuner og skoler kan delta for å få flere i elever i barneskolen til å gå til skolen
- Skoletråkk (skoletråkk.no) er et initiativ av Arendal kommune og er en konkurranse for elever på barne- og ungdomstrinnet der formålet er å få flest mulig elever til å gå eller sykle til skolen
- For å styrke kompetansen om fallforebyggende trening i ulike yrkesgrupper er det utformet flere digitale kurs. Lær mer om BASIS (basis-fallforebygging.no)
- Flere organisasjoner tilbyr aktiviteter eller materiell som kommunen kan bruke til alle innbyggere, det kan for eksempel være Stolpejakten (stolpejakten.no), turorientering (turorientering.no), Svøm langt kampanjen (www.svomlangt.no) eller informasjonsmateriell som Norsk frilutslivs brosjyre «Friluftsliv for seniorer» (ullensaker.kommune.no).
Kommunikasjons- og holdningsarbeid bør sees i sammenheng med de andre tiltakene på området som kommunene gjennomfører, for eksempel innenfor helse- og omsorgstjenesten, fritid eller transport.
Verdens helseorganisasjon mener at informasjons- og kampanjetiltak som stimulerer til økt fysisk aktivitet i kombinasjon med lokale tiltak, er det viktigste tiltakene for å få flere fysisk aktive. (1) Informasjons- og kampanjearbeid trekkes frem i globalt og europeisk handlingsplan fra Verdens helseorganisasjon. (2, 3) Mediene har en viktig rolle i å påvirke vår adferd. (4) Det må jobbes med kampanje- og holdningsarbeid over tid og med gjentakende budskap mot ulike målgrupper. (5)
Referanser
- Verdens helseorganisasjon (2017). Tackling NCDs «Best buys» and other recommended interventions for the prevention and control of noncommunicable diseases. Geneva: Schweiz. Nettdokument: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/259232/WHO-NMH-NVI-17.9-eng.pdf;jsessionid=9F297220DD165649F79C114E16853753?sequence=1, lastet 26.02.2020
- Verdens helseorganisasjon (2018). Global action plan on physical activity 2018–2030: more active people for a healthier world. Geneva: Schweiz. Nettdokument: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272722/9789241514187-eng.pdf, lastet 26.02.2020.
- Verdens helseorganisasjon (2015). Physical activity strategy for the WHO European Region 2016–2025. København: Danmark. Nettdokument: https://www.who.int/europe/publications/i/item/9789289051477, lastet 26.02.2020.
- World Cancer Research Fund (2009). Policy and Action for Cancer Prevention. Food, Nutrition, and Physical Activity: a Global Perspective. Washington DC: U.S.
- Wakefield MA1, Loken B, Hornik RC. Use of mass media campaigns to change health behaviour. Lancet. 2010 Oct 9;376(9748):1261-71. doi: 10.1016/S0140-6736(10)60809-4.
Siste faglige endring: 25. juni 2020 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Kommunen bør styrke innbyggerens kunnskap om fysisk aktivitet, inkludert kampanjer for å stimulere til økt fysisk aktivitet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 25. juni 2020, lest 26. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/lokale-folkehelsetiltak-veiviser-for-kommunen/fysisk-aktivitet-lokalt-folkehelsearbeid/kommunen-bor-styrke-innbyggerens-kunnskap-om-fysisk-aktivitet-inkludert-kampanjer-for-a-stimulere-til-okt-fysisk-aktivitet