Kommunen bør legge til rette for systematisk og langsiktig samarbeid med frivillige og ideelle aktører om fysisk aktivitet
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Frivillige organisasjoner er ofte drivkraften bak lokale tilbud om fysisk aktivitet i idrett, friluftsliv, speidervirksomhet og annet frivillig arbeid.
Det bør arbeides systematisk med å utvikle tilbud og muligheter med lav terskel i samspill mellom offentlige, frivillige og private aktører. Den lokale aktivitetspolitikken for fysisk aktivitet bør legge vekt på medvirkning og inkludering av de som er lite aktive og bidra til sosial utjevning. Samhandling med frivilligheten vil her kunne være viktig.
Ved å legge til rette for forpliktende medvirkningsprosesser som partnerskap kan kommunen, i samarbeid med frivillige organisasjoner, bidra til å skape aktivitetsvennlige nærmiljøer og inkluderende tilbud for alle. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har laget et inspirasjonshefte (regjeringen.no) med råd og veiledning til kommuner som vil inngå samarbeid med frivillige. Inspirasjonsheftet tar hovedsakelig for seg eksempler på samarbeid mellom kommuner og frivillige organisasjoner (1).
Eksempler:
Aktiv Ung er nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser. De drifter nettstedet Fritid for alle (fritidforalle.no). Det er en idé- og kunnskapsbank for alle som arbeider med å tilrettelegge for en aktiv fritid for andre.
Alta kommune legger til rette for treningskompis for å motivere flere til å bli mer aktive (fritidforalle.no). Treningskompiskurset fremstår som en positiv rekrutteringsarena for lokale idrettslag. Treningskompisen går vanligvis inn i oppdrag som er målrettet mot å komme i gang med trening, enten individuelt eller gjennom inkludering i idrettslag (Fritid med bistand).
Asker kommune har laget en app som heter Aktiv i Asker (aktiviasker.no) der alle barn mellom 6 og 16 får rabatter på populære fritidstilbud.
Modum kommune har utviklet en nettside (fritid123.no) der aktivitetstilbudet i kommunen er synlig.
Østfold idrettskrets har satt i gang tilbudet Aktiv på dagtid (idrettsforbundet.no). Dette er et treningstilbud til mennesker som har falt ut av arbeidslivet.
Aktiv i 100 - Den Norske Turistforeningen (DNT) og Røde Kors har med prosjektet «Aktiv i 100» (dnt.no) bidratt til å skape et bredere friluftslivstilbud til seniorer i kommuner over hele landet. Gruppene har turleder og går i terreng og turstier tilpasset eldre. Tilbudet oppleves svært positivt for både frivillige og deltakere, og Aktiv i 100 utgjør en viktig del av hverdagen for mange.
Kommuner skal ifølge folkehelseloven legge til rette for samarbeid med frivillig sektor, jf. § 4 tredje ledd. (2) Flere strategidokumenter poengterer behovet for samhandling med frivillig sektor og ideelle aktører (1, 3). Frivillige aktører er viktige i arbeidet med å tilrettelegge for fysisk aktivitet lokalt (4, 5, 6, 7, 8)
Frivillig sektor bidrar med store verdier til samfunnet, er samfunnsbyggende og spiller en viktig rolle i den nordiske og norske demokratiske modellen. Frivillige organisasjoner er pådrivere og viktige kanaler for interessegrupper og engasjerte innbyggere. Idretten engasjerer en stor andel av barn, unge og voksne over hele landet. Frivillighet gir gode muligheter for eldre mennesker til å være aktive med meningsfulle oppgaver, spesielt i overgang fra arbeid til pensjonisttilværelsen. Mange eldre er selv frivillige og deltar i aktiviteter arrangert av frivillige organisasjoner.
Frivillig sektor legger til rette for mye rekreasjons- og fritidsaktivitet i Norge. Barn har rett til en god fritid og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer er tilpasset alder. FNs barnekonvensjon sier videre at man skal fremme barns rett til å delta i og oppmuntre tilgangen til og like muligheter for rekreasjons- og fritidsaktiviteter. Dette gjelder både funksjonsfriske- og funksjonshemmede barn. (9) Kommunene har her en avgjørende rolle, ofte i samarbeid med frivilligheten.
Regjeringen legger i nasjonale forventinger fra 2019 (regjeringen.no) vekt på at blant annet frivillig sektor kan delta i planprosessene. Helhetlig planlegging for egenorganisert fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv, utviklet i god dialog med innbyggere, legger grunnlaget for at planer er i tråd med befolkningens aktivitetsutvikling og etterspørsel.
Helsedirektoratet (2016). Kommunen bør legge til rette for systematisk og langsiktig samarbeid med frivillige og ideelle aktører om fysisk aktivitet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. juni 2023, lest 03. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/lokale-folkehelsetiltak-veiviser-for-kommunen/fysisk-aktivitet-lokalt-folkehelsearbeid/kommunen-bor-legge-til-rette-for-systematisk-og-langsiktig-samarbeid-med-frivillige-og%20ideelle-aktorer-om-fysisk-aktivitet