Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell som utfører legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang har tilstrekkelig kompetanse
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Virksomhetsleder beskriver krav til kompetanse i virksomhetens rutiner og vurderer
hvert enkelt helsepersonell sin kompetanse ut fra oppgave
behov for spesialisert kompetanse utover det som oppnås på grunnutdanningsnivå ut fra virksomhetens pasientgrupper, for eksempel kompetanse om geriatri, pediatri og psykiatri
Lege, sykepleier, vernepleier og farmasøyt har medisinsk og farmakologisk kompetanse gjennom sin grunnutdanning og må i tillegg ha teoretisk og praktisk opplæring i metodene for
Legemiddelsamstemming (LMS) er en strukturert metode der helsepersonell, i samarbeid med pasienten, siker fullstendig liste over legemidler pasienten faktisk bruker.
og
Legemiddelgjennomgang (LMG) er en systematisk vurdering av alle pasientens legemidler for å sikre best mulig effekt av legemidlene og redusere risiko ved legemiddelbruk.
.
Legen skal ha det overordnede, medisinske ansvaret for beslutninger om legemiddelbehandlingen. Legen kan samarbeide med annet helsepersonell, jamfør råd om ansvarsfordeling og tverrfaglig samarbeid.
Forslag til innhold i teoretisk og praktisk opplæring om legemiddelsamstemming:
forståelse av legemiddelsamstemming som metode
struktur, innhold og gjennomføring av samtale med pasient
valg av kilder og kildevurdering
dokumentasjonsrutiner
kommunikasjon og videreformidling av informasjon
Forslag til innhold i teoretisk og praktisk opplæring om legemiddelgjennomgang:
forståelse av legemiddelgjennomgang som metode
identifisering av behov for legemiddelgjennomgang
innhenting av pasientinformasjon og forberedelser til legemiddelgjennomgang
identifisering av legemiddelrelaterte problemer
utforming og oppfølging av tiltak
dokumentasjonsrutiner
Det finnes en rekke nettbaserte opplæringstiltak som kan benyttes i utvikling av rutiner og opplæringstiltak. Det er nyttig om nettbaserte opplæringstiltak følges opp med erfaringsutveksling mellom deltakere. Eksempler på nettressurser:
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 7 (lovdata.no) og tilhørende Veileder til forskriften angir at virksomhetsleder har et overordnet ansvar for å sørge for systemer som sikrer at medarbeiderne har kunnskap og ferdigheter til å utføre oppgavene sine. Videre angir helsepersonelloven § 4 (lovdata.no) krav til faglig forsvarlig yrkesutøvelse. Kravet til forsvarlighet som rettes mot virksomheter etter helsepersonelloven § 16 (lovdata.no) omfatter en plikt til å tilrettelegge tjenestene slik at personell som utfører de er i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Dette må ses i sammenheng med kravet til internkontroll og systematisk arbeid for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitet. I praksis innebærer dette at virksomhetens ledelse må sørge for at helsepersonellet har tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter innenfor det aktuelle fagfeltet.
Det er spesifikke kompetansekrav på legemiddelområdet til helsepersonell gjennom forskriftsfestede læringsmål, for eksempel:
Helsedirektoratet (2022). Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell som utfører legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang har tilstrekkelig kompetanse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 28. september 2022, lest 22. desember 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/legemiddelsamstemming-og-legemiddelgjennomgang/virksomhetsleders-ansvar-for-rutiner/virksomhetsleder-skal-sorge-for-at-helsepersonell-som-utforer-legemiddelsamstemming-og-legemiddelgjennomgang-har-tilstrekkelig-kompetanse