Målet med evalueringer er å utvikle og forbedre tilbudet. Egenevaluering med støtte skal bidra til læring i organisasjonen gjennom refleksjon om egen praksis.
IPS fidelityskala måler i hvor stor grad tilbudet om individuell jobbstøtte følger IPS modellen. Skalaen måler i hvilken grad IPS-tilbudet er tro til modellen, og ikke pasientens effekt av å delta i IPS (Becker et al., 2001; Bond, 2007; Kim et al., 2015).
Fidelity-evalueringen av IPS-modellen innebærer et samarbeid med alle de involverte parter som jobber med IPS i Nav og helsetjenesten.
Hyppighet på evaluering avhenger av modelltrohet (fidelity):
- Ved «god fidelity» (<100) gjennomføres årlig evaluering.
- Ved «godkjent fidelity» eller lavere (< 99) gjennomføres evaluering minimum hver 6. måned.
Evalueringer gjennomføres ved at de som jobber med IPS-tilbudet i Nav og helsetjenesten selv gjør en egenevaluering med støtte, og at ledelse i begge sektorer legger til rette for dette. Informasjon og data om IPS tilbudet behandles aggregert og anonymisert, slik at personvernhensyn til deltakere og ansatte i organisasjonen ivaretas.