Ledelsen i helsetjenesten og Nav bør legge til rette for tydelig ansvars- og oppgavefordeling i IPS-tilbudet
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Etter pasienten eventuelt har samtykket til deltakelse i IPS, kan informasjon som vedkommende har samtykket til deles (se fellesråd om deling av informasjon).
Tilrettelegge for at IPS-jobbspesialist samarbeider tett med behandlere.
gi pasienter informasjon, veiledning og tilbud om IPS
samarbeide med jobbspesialisten om å planlegge og gjennomføre jobbstøtte i tråd med IPS-metoden, f.eks. at behandlere kan møte pasienten ute hos arbeidsgivere og oppsøke pasienten ved fravær, samt gi akuttstøtte til pasienten og jobbspesialister
kartlegge pasientens livssituasjon, inkludert arbeids- og utdanningserfaring, forventninger til deltakelse i arbeid/studie og eventuelle barrierer for deltakelse
inkludere pasientens plan om å fortsette i skole/arbeid eller for tilbakevending til skole/arbeid som en del av behandlingsplanen
utarbeide skriftlig plan for oppfølging ved utskrivelse
inkludere IPS som en del av kriseplan for pasienter
Ledelsen i Nav tilrettelegger for følgende rollers hovedansvar
IPS-jobbspesialisten har hovedansvar for å
gi pasienten jobb- og utdanningsstøtte, f.eks. at IPS-jobbspesialisten kan treffe pasienten ute og på arbeidstedet, samt aktivt oppsøke arbeidsgivere
utarbeide karriereprofil og en jobbutviklingsplan sammen med pasienten
gjennomføre systematisk jobbutvikling, dvs. ut fra pasientens interesser og ønsker bygger jobbspesialisten et nettverk med aktuelle arbeidsgivere i nærmiljøet. Jobbspesialisten kontakter arbeidsgivere for å innhente informasjon om bedriften og mulige tilgjengelige arbeidsoppgaver, samt informerer bedriftene om hva IPS kan tilby arbeidsgiveren.
I forskriften fremkommer det at den som har det overordnede ansvaret for virksomheten skal sørge for at det etableres og gjennomføres systematisk styring av virksomhetens aktiviteter i tråd med denne forskriften, og at medarbeiderne i virksomheten medvirker til dette jf. § 3.
Styringssystemet skal videre sørge for at virksomhetens oppgaver gjennomføres jf. § 7 , evalueres jf. § 8 og korrigeres § 9.
Psykisk helsevern skal skje på en forsvarlig måte og i samsvar med menneskerettighetene og grunnleggende rettssikkerhetsprinsipper ifølge psykisk helsevernloven § 1-1 (lovdata.no). Det er et formål med reglene å forebygge og begrense bruk av tvang. Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens behov og selvbestemmelsesrett og respekten for menneskeverdet.
Et isolert kunnskapsgrunnlag om ansvar, arbeidsfordeling og samarbeid ved IPS er svakt, men inngår som en del av forskningen om IPS-metoden. Evaluering av arbeidsoppgaver er beskrevet i IPS fidelityskala (napha.no) under «Bemanning» punkt 1 til 3 og «Organisasjon» punkt 3 og 5.
I praksis erfares det at det er viktig å avklare ansvar, arbeidsoppgaver og samarbeid mellom ansatte som arbeider med IPS, og ledelsens overordnede ansvar. Dette er spesielt viktig for å gi et godt IPS tilbud og for å arbeide effektiv.
Rådene er utarbeidet av Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet.
Helsedirektoratet (2024). Ledelsen i helsetjenesten og Nav bør legge til rette for tydelig ansvars- og oppgavefordeling i IPS-tilbudet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 18. desember 2024, lest 06. januar 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/individuell-jobbstotte-ips-og-helseiarbeid-horingsutkast/individuell-jobbstotte-ips/ledelsen-i-helsetjenesten-og-nav-bor-legge-til-rette-for-tydelig-ansvars-og-oppgavefordeling-i-ips-tilbudet