Motivasjonsfaktorer og barrierer i implementeringsprosesser kan knyttes til 4 ulike faktorer:
- Kunnskapsrelaterte
- Målgrupperelaterte
- Ressursrelaterte
- Organisasjonsrelaterte
Kunnskapsrelaterte
Ved å ha tillit til kunnskapen i nasjonale råd og anbefalinger, evne til å overbevis de andre om at dette er den riktige og beste måten å gjøre det, samt rett tid til å gjennomføre innføringen på, kan minimere eller fjerne barrierene og tilrettelegge for implementeringen. Her ser du noen eksempler på motivasjonsfaktorer og barrierer som er knyttet til kunnskapen.
Motivasjonsfaktorer/barrierer | Spørsmål som kan stilles (vurderes) | |
---|---|---|
Tilgjengelighet | Vær oppmerksom på hvor og hvordan man får tilgang til anbefalinger som relevante retningslinjer, faglige råd og veiledere. | Hvordan kan anbefalingene synliggjøres i avdelingen/enheten? |
Forståelighet og kompleksitet | Grad av forståelse og hvordan det kan implementeres i praksis | Er anbefalingene tydelige og enkle å forstå? Hvis ikke – hva skal til? Hvilke eksempler er relevante for de lokale forholdene? Hvem andre har brukt anbefalingene under lignende forhold? Hvem er anbefalingens sluttbruker? Hvordan skreddersy opplæring etter sluttbrukers behov? |
Hvor enkel er implementeringen? | Hvor enkelt det er å implementere anbefalingen i praksis | Hvem i organisasjonen er rollemodeller? Hvordan engasjere disse for å sikre at anbefalingen følges og kunnskapen brukes? Hvordan kan implementeringen flyte inn i det daglige arbeidet for å gjøre det enklere i praksis? Må implementeringen deles inn i trinn? |
TroverdighetA | Kvaliteten på kunnskapsgrunnlaget anbefalingen bygger på | Hvordan kommunisere kunnskapsgrunnlaget for å formidle at anbefalingen er godt begrunnet Har andre lykkes med å implementere? Hvordan sette av tid til diskusjon og være åpen for motstand? Hvordan prøve ut i liten skala for å lære mer om hvordan implementeringen kan forbedres? |
Kompatibilitet | Hvordan det som skal implementeres passer sammen og henger sammen med eksisterende praksis | Hva er gode eksempler på at ny anbefaling passer inn i eksisterende praksis og verdier? Hvordan involvere de som vil bruke anbefalingene i implementeringsprosessen? |
Tidsstyring | Andre anbefalinger som skal implementeres | Hvilke andre anbefalinger planlegges implementert? Kan prosessene kombineres? Hvordan planlegge og justere for å unngå overbelastning av medarbeiderne |
Målgrupperelaterte
Ved å imøtekomme de viktigste interessentenes synspunkter, går implementeringen mer problemfritt. Her ser du noen faktorer som er spesielt sentrale for å tilpasse implementeringen for målgruppen, på både individ og gruppenivå.
Motivasjonsfaktorer/barrierer | Spørsmål som kan stilles (vurderes) | |
---|---|---|
Holdninger | Holdninger og oppfatninger til bruk av ny kunnskap i praksis | Hvilke erfaringer er det med kunnskapsbaserte endringer i praksis? Hvilke positive erfaringer kan brukes som eksempel? |
Kunnskap/ferdigheter | Kunnskaps/ferdighetsnivå | Hvem trenger opplæring og på hvilket nivå? |
Trygghet/tillit | Nivå av trygghet og tillit | Hvordan sikre et støttende miljø for endring? Kan de som er ansvarlig for prosessen håndtere uenighet og bekymringer? Hvordan gi positiv feedback? |
Tid | Tid til å sette seg inn i anbefalingene som skal implementeres og tid til implementeringsprosessen | Hvordan sette av nødvendig tid til de som skal ha ansvar for implementeringen? Hvordan nå alle, og hvor lang tid vil det ta? Når og hvordan kan opplæringstiltak gjennomføres så flest mulig kan delta? |
Motivasjon for endring | Troen på evnen til å få til en endring | Har det vært vellykkede endringer tidligere? Hvilke faktorer bidro til suksessen? Hvordan gi oppmuntring i alle stadier av implementeringen? Hva vil være et godt lokalt insentiv? |
Engasjement | Troen på at innføring av anbefalingen vil gjøre en forskjell | Hvordan vise forskjellen mellom dagens praksis og anbefalingene? |
Andres mening | Grad av overensstemmelse mellom og innenfor ulike profesjoner | Gir ledere åpent støtte til implementeringen? Gis det rom for tverrfaglige diskusjoner og deltakelse? Kan lederne være rollemodeller for endringen? Hvem er de viktige interessentene? Hvordan involvere og engasjere dem? |
Forventninger | Tydelige forventninger | Hvordan planlegge og kommunisere implementeringen? |
Informasjon og kommunikasjon | Mulighet for å utveksle informasjon og å kommunisere. | Hvordan gjennomføres informasjonsutveksling og opplæring til vanlig? Kan eksisterende arenaer og kanaler benyttes i implementeringen? |
Samhørighet i gruppen ansvarlig for implementeringsprosessen | Gruppens evne til å samarbeide. | Har gruppen samarbeidet tidligere? Fungerer gruppen godt? Hva har gruppen behov for å gjennomføre implementeringsprosessen? |
Ressursrelaterte
Ressurser, som for eksempel menneskelige, økonomiske, tidsrelaterte, fysiske eller plassrelaterte, kan være både en motivasjonsfaktor og barrierer. Her ser du noen eksempler på ressurser som det er hensiktsmessig å vurdere.
Motivasjonsfaktorer/barrierer | Spørsmål som kan stilles (vurderes) | |
---|---|---|
Menneskelige ressurser | Nok medarbeidere i implementeringsarbeidet | Hvordan sikre tilstrekkelige ressurser i:
|
Økonomiske ressurser | Nok økonomiske ressurser til å gjennomføre implementeringsprosessen | Hvor mye vil implementeringen koste? Kan det/bør det skaffes økonomiske ressurser ut over driftsbudsjettet? |
Tid som ressurs | At målgruppen har tilstrekkelig tid til å bidra/engasjere seg i implementeringsprosessen | Hva annet foregår som krever tid? Hvor mye tid trengs til planlegging, opplæring, evaluering? Er det laget en realistisk tidslinje? |
Fysiske ressurser | Tilgang på nødvendig utstyr og rekvisita | Hvilket utstyr og rekvisita trengs i forbindelse med implementering og opplæring? Trengs det kapitalutstyr? Hva er prosessen og tidslinjen for å skaffe til veie det som trengs? |
Plass | Krever implementeringen ekstra plass eller rom? | Tilstrekkelig fysiske fasiliteter for implementeringen |
Organisasjonsrelaterte
Støtte fra organisasjonen, spesielt ledere på alle nivå, er helt avgjørende for at implementeringen skal bli vellykket. Her ser du sentrale eksempler.
Motivasjonsfaktorer/barrierer | Spørsmål som kan stilles (vurderes) | |
---|---|---|
Ledelse | Å ha effektive ledere tilstede | Er leder synlig og tilstede for |
Praksisens omfang | Sikre at anbefalingene er i tråd med relevante medarbeideres praksisomfang og kompetanseområde | Er det behov for utvikling av direktiver? Støttes implementeringen av relevante fagorganisasjoner? |
Eksisterende policy og prosedyrer | I hvilken grad det er overensstemmelse med eksiterende policy og prosedyrer | Hvilke anbefalinger/retningslinjer som brukes i dag kan støtte de nye anbefalingene? Hva må endres for å gjenspeile nye anbefalinger? Er disse organisatoriske, profesjonsspesifikke enhets/avdelingsspesifikke? Hvem eier disse og må involveres? |
Endringsagenter/ opinionsledere | Det bør finnes effektive endringsagenter/ opinionsledere | Hvem er viktige endringsagenter og opinionsledere? Hvem kan fremsnakke implementeringen? |
Arbeidsmengde | Håndterbar arbeidsmengde | Håndterbar arbeidsmengde Hvordan påvirker kompleksiteten i arbeidet implementeringen av nye anbefalinger, f eks målinger av resultatet? Vil implementeringen føre til større eller mindre arbeidsmengde? |
Samtidige endringer/prosjekter | Kan være både barrierer og motovasjonsfaktorer | Hvilke andre endringer/implementeringsprosesser pågår? |
Prioriteringer | Sammenfall med driftsrelaterte prioriteringer | Vil de nye anbefalingene utfylle strategiske mål? Hvordan engasjere interessentene tidlig i implementeringsprosessen? Hvilken opplæring/informasjon trenger ledere for å kunne synliggjøre og gjennomføre nødvendige prioriteringer |
Organisatoriske godkjenningsprosesser | Hvor raskt organisatoriske/ administrative prosesser gjennomføres | Hvem godkjenner prosjektet/finansieringen? Hvor lang tid må det planlegges for å få gjennomført beslutningsprosesser? |
Ønsker du å skrive ut tabellene?
Bruk Skriv ut / Lag PDF - funksjonaliteten nederst på siden.
Det gir best utskrift.