Rådet har sitt utgangspunkt i de globale anbefalingene for fysisk aktivitet Verdens helseorganisasjon har for målgruppen (Verdens Helseorganisasjon 2020). Rådet viderefører det tidligere rådet som Helsedirektoratet har gitt knyttet til å begrense tiden i ro for barn og unge (Helsedirektoratet, 2014).
Kvaliteten på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget om tid ro for barn og unge 6-17 år er lavt (Verdens Helseorganisasjon 2020). Helsedirektoratet vurderer at rådene om tid i ro bør følges (sterk anbefaling), ut ifra et føre-var-hensyn. Dette er også i tråd med vurderingene gjort i Verdens Helseorganisasjon (2019).
Stillesitting og helse
Mye stillesitting kan gi uheldige helseeffekter, og være forbundet med generelt dårligere helse, dårligere fysisk form og dårligere kardiometabolsk helse (blodtrykk, blodsukker, blodfetter, insulin) blant barn og unge (Carson og medarbeidere 2016). Det er videre vist sammenheng mellom mye tid i ro og økt fedme, mindre søvn, økt isolering og negativ effekt på sosial adferd blant barn og unge (Verdens helseorganisasjon 2020, Bull og medarbeidere 2020). Det er vist at mye stillesitting kan ha en sammenheng med lavere livskvalitet og dårligere velvære (Verdens helseorganisasjon 2020).
Skjerm og helse
Passiv tv-titting, video og spill er mer helseskadelig enn skjerm som aktiviserer, så som dansespill eller spill der brukerne må være aktive. Forskningen som de globale rådene baserer seg på viser at mye tid brukt i ro, særlig relatert til skjermtid på fritiden, er relatert til svakere helse (Amerikanske helsemyndigheter 2018 og Carson og medarbeidere 2016).
Mye stillesitting og skjermbruk kan påvirke kognitiv utvikling negativt, men samtidig kan enkelte dataspill ha en positiv effekt på kognitiv utvikling og sosialt samspill. Det er vist at og at der er en sammenheng mellom mye skjermtid på fritiden og depresjon blant barn og unge (Verdens helseorganisasjon 2020). Det er videre vist at barn og unge som bruker mye tid på inaktiv skjermtid, f.eks. tv, har økt forekomst av psykisk uhelse (Biddle og Asare 2011). En større oppsummeringsartikkel har vist en ugunstig sammenheng mellom parametere for fedme blant unge og selvrapportert skjermtid (Biddle og medarbeidere 2017). Økt skjermtid kan være en risikofaktor for overvekt og fedme (Fang og medarbeidere 2019) og det er vist en sammenheng mellom økt bruk av skjerm og lite søvn (Belmon og medarbeidere 2018).
Skjermbruk blant barn og unge kan ha negative konsekvenser for øyehelsen. Barn som bruker mye skjerm, utvikler i større grad nærsynthet enn barn som bruker mindre skjerm. Aktivitet utendørs ser ut å forebygge nærsynthet og er bra for øyehelsen (Németh og medarbeidere 2021). Det trengs mer kunnskap for å kunne si noe om sammenhengen mellom mengde skjerm og grad av nærsynthet.
Mer kunnskap
Det trengs samtidig mer forskning for å kunne få mer kunnskap om sammenhengene mellom skjerm og helse blant barn og unge (Verdens helseorganisasjon 2020), eksempelvis effekt på muskel og skjelett. Tid brukt på skjerm er sammensatt, det kan være positive og negative sider ved bruken. Derfor trengs det mer kunnskap på området (Andersson og Subrahmanyam 2017). For eksempel er tid i ro i forbindelse med skolearbeid, lesing og lek viktig for barn og unges sosiale og kognitive utvikling.
Referanser
Verdens helseorganisasjon (2020) WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour (who.int). Geneva: World Health Organization.
Amerikanske helsemyndigheter (2018) 2018 Physical Activity Guidelines Advisory Committee. 2018 Scientific Report. Washington, DC: U.S. Department of Health and Human Services, 2018.
Helsedirektoratet (2014) Anbefalinger om kosthold,ernæring og fysisk aktivitet, IS-2170.
Biddle SJH og Asare M Physical activity and mental health in children and adolescents: a review of reviews. Br J Sports Med 2011 Sep;45(11):886-95. doi: 10.1136/bjsports-2011-090185.
Biddle SJ, Garcia Bengoechea E, Wiesner G. Sedentary behaviour and adiposity in youth: a systematic review of reviews and analysis of causality. Int J Behav Nutr Phys Act. 2017;14(1):43.
Bull FC, Al-Ansari SS, Biddle S, Borodulin K, Buman MP, Cardon G, og medarbeidere, World Health Organization 2020 guidelines on physical activity and sedentary behaviour (nih.gov) Br J Sports Med. 2020 Dec;54(24):1451-1462. doi: 10.1136/bjsports-2020-102955.
Fang K, Mu M, Liu K, He Y. Screen time and childhood overweight/obesity: a systematic review and metaanalysis. Child Care Health Dev. 2019/07/05 ed2019. p.744–53.
Helsedirektoratet (2009) Fysisk inaktive voksne i Norge – hvem er inaktive og hva motiverer til økt fysisk aktivitet.pdf (PDF) IS-1740. Nettdokument.
Belmon LS, van Stralen MM, Busch V, Harmsen IA, Chinapaw MJM. What are the determinants of children's sleep behavior? A systematic review of longitudinal studies. Sleep Med Rev. 2018/12/12 ed2019. p.60–70.
Carson V, Hunter S, Kuzik N, Gray CE, Poitras VJ, Chaput JP, et al. Systematic review of sedentary behaviour and health indicators in school-aged children and youth: an update. Applied Physiol Nutr Metab. 2016;41(6 Suppl 3):S240–65.
Németh J, Tapasztó B, Aclimandos WA, Kestelyn P, Jonas JB, De Faber JHN, og medarbeidere Update and guidance on management of myopia. European Society of Ophthalmology in cooperation with International Myopia Institute .Eur J Ophthalmol. 2021 May;31(3):853-883. doi: 10.1177/1120672121998960. Epub 2021 Mar 5.
Anderson DR, Subrahmanyam K; Digital Screen Media and Cognitive Development. Cognitive Impacts of Digital Media Workgroup. Pediatrics. 2017 Nov;140(Suppl 2):S57-S61. doi: 10.1542/peds.2016-1758C.