Disse tiltakene bør omfattes av policyen
- Retningslinjer for alkoholbruk og annen rusmiddelbruk i jobbrelaterte situasjoner
- Rutiner for hvordan håndtere eventuelle negative konsekvenser av rusmiddelbruk
- Tiltak for å fange opp ansatte som står i fare for å utvikle risikofylt alkoholkonsum
- Rutiner for håndtering av ansatte med rusmiddelproblemer
Med rusmidler menes her alkohol, illegale rusmidler og legemidler med ruspotensiale. Noen virksomheter tar også med penge- og dataspill i rusmiddelpolicyen.
Policyen bør rette seg mot alle ansatte
Noen arbeidsplasser har flere underliggende enheter med ulike tjenesteområder og arbeidsoppgaver. I slike tilfeller anbefales en generell overordnet rusmiddelpolicy, i kombinasjon med lokalt tilpassede rusmiddelpolicyer for de underliggende enhetene.
Dersom kartleggingen viser at det er spesielle forhold som gjelder undergrupper av ansatte, bør dette presiseres i policyen. Det kan for eksempel dreie seg om ansatte som er omfattet av helsepersonellovens krav om pliktmessig avhold, ansatte som håndterer kjøretøy, o.l.
Policyen bør i tillegg vise til rutiner for hvordan håndtere ansatte med rusmiddelproblemer, gjerne knyttet til egne handlingsplaner for oppfølging av individsaker.