En rusmiddelpolicy bør være tilpasset den enkelte arbeidsplassen, slik at den oppleves som relevant. Dette kan gjøres ved å gjennomføre en kartlegging av risikomomenter på arbeidsplassen.
Kartlegg risiko og behov på arbeidsplassen
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Når man kartlegger behov og risikomomenter, anbefales det å stille spørsmål om hva arbeidet i virksomheten innebærer. Dette kan for eksempel være om arbeidet i virksomheten innebærer:
- Ansvar for tredjepart? (for eksempel pasienter, eldre, skoleelever, barnehagebarn)
- En sikkerhetsrisiko for den ansatte, virksomheten eller tredjepart? (for eksempel om jobben innebærer bruk av kjøretøy eller, betjening av store maskiner)
- Pliktmessig avhold i henhold til lovverk?
- Tilgang til medikamenter eller andre rusmidler?
- Sosiale sammenkomster med alkoholservering relatert til bedriften, for eksempel seminarer, jobbreiser, julebord, etc.?
- Reising og representasjonsvirksomhet?
- Nattarbeid?
Eksempel på rusmiddelpolicyer:
Siste faglige endring: 11. april 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2018). Kartlegg risiko og behov på arbeidsplassen [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 11. april 2019, lest 23. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/forebyggende-rusmiddelpolicy-pa-arbeidsplassen/etablere-utforme-og-implementere-rusmiddelpolicy-tilpasset-arbeidsplassen/kartlegg-risiko-og-behov-pa-arbeidsplassen
Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no