Den som har det overordnede ansvaret for virksomheten, skal sørge for at helsepersonell som har ansvar og oppgaver innenfor fallforebygging har nødvendig kompetanse
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Kompetanse om forebygging av fall inkluderer:
vurdering av risiko for fall
kartlegging av risikofaktorer for fall
utforming og oppfølging av fallforebyggende tiltak
dokumentasjonsrutiner
samarbeidsrutiner
kommunikasjon og videreformidling av informasjon.
Kompetanse kan sikres ved å:
standardisere opplæring til ulike grupper av ansatte
etablere tiltak som bidrar til aktiv og kontinuerlig læring om fallforebygging hos ansatte.
Opplæring i fallforebygging kan også gis til støttepersonell som serviceverter, renholdspersonell og assistenter, samt pårørende og frivillige.
Det er hensiktsmessig å tilpasse opplæringstiltak etter hvordan arbeidet er organisert og hvem virksomheten samarbeider med. Kompetansekrav og læringsmål innen fallforebygging innarbeides i kompetanse- og opplæringsplaner i virksomheten. Læringsmål tilpasses virksomhetens ansvarsområde, målgrupper (eksempelvis hjemmeboende, sykehjemsbeboere, pasienter på sykehus) og sammensetning av profesjoner.
Standardiser og tilpass opplæringen til ulike grupper av personell. Opplæring gis fortrinnsvis av personell som har særlig kompetanse innen området. Teoretisk opplæring om fall og fallforebygging kan gis som klasseromsundervisning med vekt på aktiv deltakelse, diskusjoner og refleksjoner. Eller den kan gis i form av e-læringskurs, individuelt eller i en kollegiegruppe hvor det settes av tid til diskusjoner og refleksjoner blant de ansatte. Praktisk opplæring er også aktuelt, eksempelvis bruk av kartleggingsverktøy og gjennomføring av fallforebyggende øvelser.
Opplæringsressurser
Basis (basis-fallforebygging.no) er et e-læringsprogram som skal styrke kunnskapen om fallforebyggende trening og behov for fysisk aktivitet i hverdagen blant ansatte eller personer som jobber med eldre. Det består av ulike programmer som retter seg mot ulike målgrupper. Siden inneholder også en øvelsesbank og støttemateriell for å komme i gang.
Motiverende intervju (MI) er en anbefalt samtalemetode for å motivere til adferdsendring. Et vanlig problem for profesjonelle hjelpere er at de gir informasjon med velmente råd som ikke blir fulgt. MI er en effektiv metode for samtaler om endring, motivasjon og mestring.
Helsepedagogikk (mestring.no) handler om hvordan legge til rette for læring som fremmer helse og mestringskompetanse hos brukere, pasienter og pårørende, samt hvordan legge til rette for at fagpersoner i helse- og omsorgstjenesten lærer å bli gode helsepedagoger.
Tiltak som bidrar til aktiv og kontinuerlig læring om fallforebygging
Ulike tavlemøter kan bidra til læring om fallforebygging:
Risikotavle (itryggehender.no) hvor målet er å skape overblikk over utvalgte risikoområder for brukere og pasienter. Tavlen er et verktøy for å etablere en regelmessig dialog om, og oppfølging av, de utvalgte risikoområdene. Slike møter kan være et hjelpemiddel i å skape en felles forståelse av risiko i enheten og sikre oppfølging med risikoreduserende tiltak.
Kvalitetstavle hvor målet er å følge med på resultater en ønsker å ha spesielt fokus på. I tillegg kan en slik tavle brukes til forbedringsforslag og oppfølgning, samt synliggjøring av resultater.
Forbedringstavle (itryggehender24.7.no) hvor målet er å skape et overblikk over status på pågående forbedringsarbeid. Tavlen er et utgangspunkt for en systematisk og regelmessig dialog om hvordan forbedre praksis.
Informasjonsmateriell
Postere med oversikt over aktuelle fallforebyggende tiltak og brosjyrer med fallforebyggende øvelser.
Kort helsepersonell får plass til i lommen og/eller skjemaer med informasjon om risikofaktorer for fall og anbefalte fallforebyggende tiltak.
Andre tiltak
Superbrukere eller dedikerte ressurspersoner i enheten med kompetanse og interesse for fallforbygging kan fungere som en drivkraft.
Gjennomgang av fallhendelser og diskusjoner av caser i for eksempel kvalitetsgrupper.
Tema på faste møter.
Faste markeringer – for eksempel en dag eller en uke, hvor hensikten er å øke fokus og kompetanse på fall og fallforebygging.
Kommunen og spesialisthelsetjenesten skal tilrettelegge tjenestene slik at personell blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter og slik at tilstrekkelig fagkompetanse sikres i tjenestene, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 (lovdata.no) og spesialisthelsetjenesteloven § 2-2 (lovdata.no). Tilsvarende skal virksomhet som yter helse- og omsorgstjenester, organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter, jf. helsepersonelloven § 16 (lovdata.no). Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes utfra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig, jf. helsepersonelloven § 4 (lovdata.no).
Kommunen skal sørge for at egne ansatte som utfører tjeneste eller arbeid etter helse- og omsorgstjenesteloven får påkrevd videre- og etterutdanning. Kommunen skal medvirke til at personell som utfører tjeneste eller arbeid etter helse- og omsorgstjenesteloven i privat virksomhet som har avtale med kommunen, får adgang til nødvendig videre- og etterutdanning. Dette følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 8-2 (lovdata.no).
Virksomheter som yter helsetjenester som omfattes av spesialisthelsetjenesteloven, skal sørge for at ansatt helsepersonell gis slik opplæring, etterutdanning og videreutdanning som er påkrevet for at den enkelte skal kunne utføre sitt arbeid forsvarlig. Dette følger av spesialisthelsetjenesteloven § 3-10 (lovdata.no).
Opplæring i fallforebygging kan bidra til økt faglig bevissthet og mer kunnskapsbasert praksis blant de ansatte, selv om opplæring som eneste tiltak ikke forebygger fall. Det anbefales aktive opplæringstiltak som fordrer medvirkning av ansatte. Felles kompetanseutvikling medvirker til å skape felles forståelse, kultur og språk for forebygging av fall.
I institusjoner har fagpersoner med tett kontakt med eldre påvirkning på faktorer som kan øke eller redusere risiko for fall. For eksempel kan økt oppmerksomhet om legemidler som kan øke fallrisiko bidra til at ansatte tar hensiktsmessige forholdsregler. Oppmerksomhet rundt adferd som øker fallrisiko hos eldre, kan føre til omprioritering av personalressursene for å øke sikkerheten. Opplæring av ansatte, inkludert betydningen av fysisk aktivitet og trening, kan gjøre det lettere å skape en kultur som fremmer dette.
World guidelines for falls prevention and management for older adults: a global initiative (Montero-Odasso et al., 2022) anbefaler opplæring av personalet i sykehjem som en del av flere intervensjoner for å forebygge fall hos beboere. Morris et al. (2022) viser til at opplæring av ansatte på sykehus kan redusere fallfrekvens og risiko for fall.
Montero-Odasso, M.,
van der Velde, N.,
Martin, F. C.,
Petrovic, M.,
Tan, M. P.,
Ryg, J.,
Aguilar-Navarro, S.,
Alexander, N. B.,
... Blain, H.
(2022).World guidelines for falls prevention and management for older adults: a global initiative.Age and ageing,51(9), afac205.
Morris, M. E.,
Webster, K.,
Jones, C.,
Hill, A.,
Haines, T.,
McPhail, S.,
Kiegaldie, D.,
Slade, S.,
... Heng, H.
(2022).Interventions to reduce falls in hospitals: a systematic review and meta-analysis.Age and ageing,51(5), afac077.
Helsedirektoratet (2024). Den som har det overordnede ansvaret for virksomheten, skal sørge for at helsepersonell som har ansvar og oppgaver innenfor fallforebygging har nødvendig kompetanse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 16. januar 2024, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fallforebygging-hos-eldre/overste-leders-ansvar/den-som-har-det-overordnede-ansvaret-for-virksomheten-skal-sorge-for-at-helsepersonell-som-har-ansvar-og-oppgaver-innenfor-fallforebygging-har-nodvendig-kompetanse