- Samtaler om tilrettelegging, hjelpemidler og støtteordninger (som økonomiske støtteordninger, transportbehov, og mulighet for å søke kommunale helse- og omsorgstjenester) kan oppleves utfordrende, og bør ta hensyn til pasientens følelser og reaksjoner knyttet til sykdomssituasjonen.
- Samtalene bør i størst mulig grad være tilpasset hvor alvorlig pasientens situasjon er og hastegrad for tiltak.
- Pårørende bør være involvert og hørt i disse samtalene.
- Koordinator i sykehuset og kommunal koordinator bør i samarbeid sikre en tydelig avklaring og fordeling av ansvar og oppgaver som følger planene for tilrettelegging, hjelpemidler og støtteordninger.
- ALS-koordinator i sykehuset og koordinator i kommunen er ansvarlige for å sikre at ansvars- og oppgavefordelingen gjøres kjent for alle involverte parter på sitt tjenestenivå.
- ALS-teamet i sykehuset bør legge planer som sikrer at støtteordninger kan utvides raskt ved funksjonsfall.
- Kommunen bør legge opp til jevnlig tverrfaglig kartlegging av pasientens funksjonsnivå, med tanke på behov for tilrettelegging og tilpasning av hjelpemidler.
ALS-teamet i sykehuset og kommunal koordinator bør sammen sikre at tilrettelegging, hjelpemidler og ulike støtteordninger er vurdert og tatt opp med pasienten i forkant av pasientens funksjonsfall
Rådet kan følges ved at:
- sosionom i ALS-teamet i sykehuset informerer om, og bistår pasientene i prosesser knyttet til støtteordninger, og gir tilbud om støttesamtaler til pasient og pårørende
- kommunen tar ansvar for formidling av nødvendige hjelpemidler og for å tilrettelegge miljøet rundt den enkelte bruker
- kommunen etablerer planer for tilrettelegging, hjelpemidler og støtteordninger etter at pasient er meldt, og basert på vurdering av hvor alvorlig pasientens situasjon er og hastegrad for tiltak
Nærmere beskrivelse av kommunens ansvar er beskrevet i Veileder for habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator, under Kommunens ansvar for nødvendige hjelpemidler og ergonomiske tiltak.
Det er oftest en ergoterapeut som har ansvar for hjelpemidler i kommunen, og som har den løpende og nødvendige kontakten med NAV hjelpemiddelsentral. I kommuner som ikke har ergoterapeut, samarbeider kommunens fagpersoner og ergoterapeut i ALS-teamet i sykehuset.
Spesialisthelsetjenesten, fortrinnsvis ALS-teamet, gir den kommunale helse- og omsorgstjenesten råd, veiledning og opplysninger om forhold som er nødvendig for at kommunen skal kunne løse sine oppgaver.
Om nødvendig ber kommunen om bistand fra NAV Hjelpemiddelsentral, eller andre relevante instanser.
Kommunens ansvar for nødvendige hjelpemidler og ergonomiske tiltak følger av
forskrift om habilitering, rehabilitering og koordinator § 9 (lovdata.no). Les også Helsedirektoratets veileder Rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator.
Informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelser finnes på NAV sine sider.
På kunnskapsbanken.net ligger ressurser kommunen kan dra nytte av:
- ALS og kommunikasjonsvansker
- Om hjelpemidler, tilrettelegging og tolk
- Kommunikasjon (Informasjon om alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK))
Se også regjeringens rapport fra 2017: En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling for økt deltakelse og mestring (regjeringen.no).
Formidling av hjelpemidler for å legge til rette på arbeidsplassen er arbeidsgivers ansvar, jamfør arbeidsmiljøloven § 4-4 (lovdata.no).
Siste faglige endring: 25. september 2023 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2023). ALS-teamet i sykehuset og kommunal koordinator bør sammen sikre at tilrettelegging, hjelpemidler og ulike støtteordninger er vurdert og tatt opp med pasienten i forkant av pasientens funksjonsfall [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 25. september 2023, lest 21. november 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/als/koordinering-og-oppfolging-av-pasienter-med-als-i-spesialist-og-kommunehelsetjenesten/als-teamet-i-sykehuset-og-kommunal-koordinator-bor-sammen-sikre-at-tilrettelegging-hjelpemidler-og-ulike-stotteordninger-er-vurdert-og-tatt-opp-med-pasienten-i-forkant-av-pasientens-funksjonsfall