Ledelsen i de kommunale helse- og omsorgtjenestene og på sykehuset bør utarbeide en plan for innføring av forhåndssamtaler og planlegging for pasienter med begrenset forventet levetid. Planen bør ha en tverrfaglig tilnærming og inneholde kompetansehevingstiltak, etisk refleksjon og erfaringsdeling.
Helsepersonell som skal gjennomføre forhåndssamtaler med pasienter, bør ha relevant kompetanse. Relevant kompetanse kan være:
- empatisk, klinisk kommunikasjon
- pasientmedvirkning og pårørendesamarbeid
- beslutninger om behandlingsintensitet og omsorgsnivå
- etikk ved livets slutt og prioriteringer
- kommunikasjon om døden og det å dø, herunder åndelige og eksistensielle aspekter
- kulturelle aspekter som kan påvirke forholdet til sykdom og død
- ulike palliative diagnoser og forløp, inkludert typiske vendepunkter
- sykdomsrettet og lindrende behandling, pleie og omsorg
- vurdering av samtykkekompetanse og beslutningsstøtte
- lokale tjenester, tilbud og muligheter
- relevant helselovgivning
Opplæring og veiledning bør være rettet mot de aktuelle tjenestene, og kan skje i samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og kommunens helse- og omsorgstjeneste.