H-resept
Prosjektet skal videreutvikle H-resept løsningen med økt beslutningsstøtte for forskrivning og utvidelse av dagens oppgjørsordning til å inkludere andre type foretaksfinansierte legemidler.
Nøkkelinformasjon
Status
Noen utfordringerStrategimål
4 - Tilgjengelig informasjon og styrket samhandling
Eier
Helse Midt-Norge RHF
Risiko
MiddelsKontaktperson
Per Olav Skjesol
Segment
Samstyre
Status
Prosjektet er godt i gang med gjennomføringsfase 1 hvor det jobbes for å lage støtte i EPJ for leger for forskrivning av H-resepter. Tidslinje for fase 1 ble høsten 2024 forlenget med et halvår på grunn av utsatt oppstart av EPJ-tilpasninger, og pågår nå ut 2025.
Bestilling av nødvendige systemtilpasninger koordineres og følges opp med aktørene og tidslinjer for plassering i de fleste aktørenes veikart er forankret. Utviklingen av grunndataløsningen hos Sykehusinnkjøp og SAFEST-løsningen hos Direktoratet for medisinske produkter er levert og er nå klar for integrasjon med EPJ. I tillegg til fokus på implementering av forskrivningsstøtte er prosjektet i gang med å utrede fase 2 av prosjektet som inkluderer "steg 3 utvidelse av oppgjørsordning" og "steg 4 forbedringer i merkantil ekspederingsstøtte og rapportering/oppfølging".
Prosjektet rapporterer gul status på grunn av risikobilde, med fortsatt stor usikkerhet knyttet til tidslinjene for tilpasning hos DIPS og Helseplattformen. Dette følges opp tett av prosjektet og helseregionene.
Risiko
Leveranser
Prosjektet er ferdig med 4 av 10 leveranser.
-
Plan for gjennomføringsfasen
Ferdigstilt og levert: Ja
|Leveransedato: 20.03.2023
Viktige leveranser i planleggingsfasen er å beslutte arkitekturskisse, identifisere behov for endringer i grunndata, EPJ-systemer og apoteksystemer, i tillegg til plan for gjennomføringsfasen.
-
Spesifikasjon og støttemateriell for steg 1 og 2
Ferdigstilt og levert: Ja
|Leveransedato: 29.09.2023
Fase 1 vil ha fokus på å etablere merkantil kunnskap- og beslutningsstøtte for forskrivning (steg 1-2), og det er behov for å utarbeide: - Brukerhistorier og løsningsdesign - Kravspesifikasjon - Bestillinger og avtaler
-
Faseplan for fase 1
Ferdigstilt og levert: Ja
|Leveransedato: 29.09.2023
Faseplan for gjennomføringsfase 1, inkludert testplan og strategi for innføring og utprøving av steg 1 og 2. Prosjektbegrunnelse og prosjektplan oppdateres ved behov. Leveransen vil være underlag til felles direktørmøte (IKT/Fag/Økonomi) og AD-møte.
-
Grunndata innkjøpsavtale
Ferdigstilt og levert: Ja
|Leveransedato: 31.12.2024
Etablert grunndataløsning for Sykehusinnkjøp sine innkjøpsavtaler og anbefalinger. Deling av data gjennom API-grensesnitt fra DMP. Leveransen inkluderer følgende bestillinger: 1) Sykehusinnkjøp API og datasystem for anbefalinger 2) DMP FHIR API (Tidligere omtalt som SAFEST API)
-
Faseplan for fase 2
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 30.06.2025
Faseplan for gjennomføringsfase 2, inkludert testplan og strategi for innføring og utprøving av steg 3 og 4. Prosjektbegrunnelse og prosjektplan oppdateres ved behov. Leveransen vil være underlag til felles direktørmøte (IKT/Fag/Økonomi) og AD-møte.
-
Merkantil kunnskap og beslutningsstøtte for forskrivning – Anbefalinger og avtaler
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 31.12.2025
Merkantil kunnskap og beslutningsstøtte vil baseres på grunndata om: a) Sykehusinnkjøp anbefalinger b) Kommende avtaleendringer c) Oversikt over godkjente indikasjoner Leveransen inkluderer følgende bestillinger: 1) SFM fullversjon integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 2) DIPS Arena integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 3) Helseplattformen integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte
-
Forskrivningsstøtte knyttet til refusjon
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 31.12.2025
Forskrivningsstøtte vil basere seg på grunndata om refusjonsinformasjon, kobling mellom legemiddel og gyldige refusjonskoder. Leveransen inkluderer følgende bestillinger: 1) SFM fullversjon integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 2) DIPS Arena integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte 3) Helseplattformen integrasjon med SAFEST og beslutningsstøtte
-
Utvidelse av oppgjørsordning
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 30.06.2026
Funksjonalitet for å understøtte elektronisk oppgjørsordning for: 1) utprøvende behandling 2) spesielle forskrivningstilfeller 3) legemiddelassistert rehabilitering (LAR) 4) tarmtømmingsmidler Planlagt som steg 3 i prosjektet, og utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2024. Det er til nå vurdert at denne leveransen vil ha behov for tilpasninger/bestillinger av grunndata, endringer i EPJ, e-resept reseptformidleren, Apoteksystemer og Helfo-oppgjørssystem.
-
Forbedring rapportering Helfo
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 31.12.2026
1) Forenklet tilgang på/formidling av underlag og rapporter fra Helfo. Det vil vurderes nærmere om det bør etableres en portalløsning for uthenting av rapporter for mer fleksibel og sikker tilgjengeliggjøring for HFene 2) Utvide prosesseringen av rapportene i Helfo, slik at en del av det som utføres i HFene i dag kan standardiseres og inkluderes i leveranse Planlagt som steg 4 i prosjektet, og vil utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2024.
-
Forbedringer ekspederingsstøtte
Ferdigstilt og levert: Nei
|Leveransedato: 31.12.2026
Bedre systemstøtte for h-resept generisk / biotilsvarende bytte i apotek og bruk av ny grunndatatjeneste for h-resept. Planlagt som steg 4 i prosjektet, og vil utredes nærmere og konkretiseres ytterligere i løpet av 2024. Estimering av omfang forutsetter en behovsavklaring og detaljering.