Hva slags kompetanse har de som veileder?
Jurister fra Helsedirektoratet, Direktoratet for medisinske produkter og Helsetilsynet deltar som hovedregel på veiledningsmøtene. Annen kompetanse kan også inviteres inn ved behov.
Hva slags veiledning kan du få?
Du kan få veiledning én til én. Vi tilpasser veiledningen etter ditt behov, og gir veiledning etter flere regelverk samtidig.
Hvert møte tar for seg én problemstilling
Hensikten med møtene er at
- prosjekter/miljøer får god kjennskap til regelverkene og avklaringer etter flere regelverk samtidig
- vi harmoniserer av tolkningen av regelverkene
Ved å gi veiledning får vi fra direktoratene også løpende signaler om hvor regelverket er uklart, hvilke temaer vi bør utarbeide skriftlig veiledning om, og hvordan de forskjellige regelverkene spiller sammen.
Har vi besvart spørsmålet ditt tidligere?
Vi har lagt ut aktuelle spørsmål vi får om regelverket for kunstig intelligens i helse i veiledningstjeneste, og våre svar på spørsmålene.
Les spørsmål og svar fra veiledningstjenesten før du sende oss en søknad.
Hvordan ta kontakt for å få veiledning?
Du må sende oss en søknad om veiledning. Søknaden må beskrive problemstillingen dere ønsker å få veiledning om.
- Beskriv både problemstilling og konteksten til problemstillingen godt.
- Bruk hele setninger.
For at vi skal kunne gi god veiledning er det viktig at vi får god informasjon om problemstillingen.
Les forslag til anbefalt prosess og konkretisering av problemstillingen før du sender oss en søknad.
Send skjemaet ferdig utfylt på e-post til ki.veiledning@helsedir.no.
Hvordan vurderer vi søknadene?
Søknadene vurderes fortløpende av juristene i veiledningstjenesten. De prosjektene som oppfyller kriteriene blir invitert til veiledningsmøte. Antall prosjekter vi veileder er avhengig av kapasiteten.



Informasjonssidene om kunstig intelligens er et samarbeid mellom flere direktorater.