​Ny spesialistutdanning for leger trådte i kraft 1. september 2017. Fra 1. september 2018 vil første kull med leger i spesialisering i del 1 (LIS1) starte i kommunene.

Mye av gjennomføringen i kommunen vil være lik som i tidligere turnusordning, men med noen viktige endringer:

  • Lege i spesialisering skal nå vurderes etter oppnådde læringsmål, og ikke etter hva de har gjort og hvor de har utført tjenesten.
  • Arbeidsgiver (kommunen) har ansvaret for å vurdere og godkjenne læringsmål.

Samarbeid mellom sykehus og kommune i del 1 blir viktig for å sikre at leger i spesialisering (LIS) totalt sett oppnår alle læringsmål. Enkelte læringsmål i del 1 vil av lege i spesialisering påbegynnes i sykehusåret og avsluttes i kommunetjenesten.

Helsedirektoratet anbefaler at kommunene gjennomfører introduksjonskurs for leger i spesialisering i del 1.

Samlet sett av læringsmål med anbefalte læringsaktiviteter og vurderingsformer som skal godkjennes i kommunen i del 1 finner du her (XLSX).

Oversikt over kliniske læringsmål og felles kompetansemål for hele del 1 (foretak og kommune) med anbefalte læringsaktiviteter og vurderingsformer finnes her:

Kommunenes ansvar i spesialistutdanningen

Kommunenes ansvar i ny spesialistutdanning fremgår av spesialistforskriften (lovdata.no). Kommunen skal:

  • legge til rette for læringsaktiviteter slik at lege i spesialisering kan oppnå læringsmålene. 
  • sørge for at legen får nødvendig veiledning og supervisjon
  • sørge for at det oppnevnes en individuell veileder for den enkelte lege
  • sørge for at den enkelte lege får løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd
  • sørge for at oppnådde læringsmål dokumenteres
  • utstede bekreftelse på gjennomført praktisk tjeneste.

I vurderingen av oppnådde læringsmål skal leder innhente anbefalinger fra veileder og minst en av dem som har deltatt i supervisjonen.

For mer informasjon, se skriv (4. juni 2018) til kommunene vedr. ansvar og oppgaver i ny spesialistutdanning for leger (PDF).

Digital løsning (kompetanseportal) for del 1 i kommunen

Helseforetakene har utviklet en kompetanseportal for registrering av oppnådde læringsmål og -aktiviteter i spesialistutdanningen av leger. Fra 1. september 2018 vil løsningen også være tilgjengelig for registrering av oppnådde læringsmål og -aktiviteter i kommunene. LIS har ansvar for å invitere inn leder, veileder og supervisør i løsningen.

Leder, veileder og supervisør blir invitert inn i kompetansportalen via e-post fra lege i spesialisering (LIS).

Leders ansvar i portalen:

  • Godkjenne læringsmål
  • Følge opp LIS' progresjon og måloppnåelse (har tilgang på rapporter)

Veileders ansvar i portalen:

  • Forberede veiledningssamtaler
  • Sørge for referat fra veiledningssamtaler
  • Følge med på og kommentere på læringsmål og læringsaktiviteter

Supervisørs ansvar i portalen:

  • Signere på fullført supervisjon av læringsaktiviteter
  • Ev. kommentere på læringsaktiviteter

Brukermanualer

Fylkesmennenes ansvar i spesialistutdanningen

Gruppeveiledning og kurs vil videreføres som oppgaver for Fylkesmannen i ny spesialistdanning.

Helsedirektoratet har i samarbeid med fylkesmennene utarbeidet maler som kan brukes som grunnlag for opplæringen. Malene har til hensikt å bidra til et felles grunnlag for planlegging og gjennomføring av kurs, gruppeveiledning og opplæring av veiledere. I malene er det angitt hvilke læringsmål aktivitetene skal omhandle.

Fylkesmannen skal tilby:

  • Kurs i offentlig helsearbeid
  • Kurs i akuttmedisin
  • Gruppeveiledning
  • Opplæring til veiledere for LIS1

Maler som kan brukes som grunnlag for opplæring og evaluering

Sist faglig oppdatert: 13. juli 2018