Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 første ledd (lovdata.no). Dette inngår i kommunens sørge for-ansvar.
Kommunens ansvar omfatter alle pasient- og brukergrupper, herunder domfelte og varetektsinnsatte (heretter kalt innsatte) med blant annet somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 annet ledd (lovdata.no).
I kommuner der det ligger fengsel inkluderer kommunens ansvar tilbud om helse- og omsorgstjenester til de innsatte i fengslene, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-9 (lovdata.no).
De kommunale helse- og omsorgstjenestene til innsatte i fengsel skal være en integrert del av det helhetlige helse- og omsorgstjenestetilbudet i kommunen. Den kommunale helse- og omsorgstjenesten skal organisere helse- og omsorgstilbudet til innsatte slik at det til enhver tid ytes forsvarlige helse- og omsorgstjenester og at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd (lovdata.no) (lovdata).
Kommunens ansvar oppfylles ved at de kommunale helse- og omsorgstjenestene importeres inn i fengselet ved at nødvendige helse- og omsorgstjenester tilbys til de innsatte. Helse- og omsorgstilbudet som tilbys er faglig uavhengig. Dette innebærer at ledelsen i fengselet ikke kan instruere helse- og omsorgstjenesten, herunder helsepersonell, i deres kliniske vurderinger.
Helsedirektoratet anbefaler at de kommunale helse- og omsorgstjenestene til innsatte så langt det er mulig tilbys i egnede lokaler i det aktuelle fengselet og til faste tidspunkt.
For å oppfylle sitt sørge for-ansvar, må kommunen ha tilbud om blant annet følgende tjenester til innsatte, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 1-6 bokstav a og b (lovdata.no):
- Helsefremmende og forebyggende tjenester, herunder:
- helsetjenester i skoler og
- helsestasjonstjeneste
- Svangerskaps- og barselomsorgstjenester
- Hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, herunder:
- legevakt
- heldøgns medisinsk akuttberedskap,
- medisinsk nødmeldetjeneste, og
- psykososial beredskap og oppfølging
- Utredning, diagnostisering og behandling, herunder fastlegeordning (lege i fengselet)
- Sosial, psykososial og medisinsk habilitering og rehabilitering
- Andre helse- og omsorgstjenester, herunder:
- helsetjenester i hjemmet,
- personlig assistanse, inkludert praktisk bistand, opplæring og støttekontakt
Helsetjenester i hjemmet og tjenester som personlig assistanse, inkludert praktisk bistand, opplæring og støttekontakt er også tjenestetyper som skal tilbys i fengslet. Den stedlige kommunale helse- og omsorgstjenesten kartlegger og melder tilbake til kommunen dersom en innsatt har behov for slike tjenester. Tjenester med varighet utover 2 uker, må det søkes om. Søknaden behandles i tråd med veileder for saksbehandling. Den kommunale helse- og omsorgstjenesten kan tilby den innsatte veiledning og bistand til å søke, ved behov.
Les mer om tjenestene i helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 første ledd nr. 6 på helsenorge.no sine sider:
Når ansatte i kriminalomsorgen yter praktisk bistand på vegne av den kommunale helse- og omsorgstjenesten, bør den kommunale helse- og omsorgstjenesten gi opplæring etter behov.
Etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 andre ledd (lovdata.no) skal kommunen ha knyttet til seg lege, sykepleier, fysioterapeut, jordmor, helsesykepleier, ergoterapeut og psykolog. Denne listen er ikke uttømmende, men er en oversikt over kjernekompetansen kommunen skal ha. Hver profesjon trenger ikke å være en del av den stedlige tjenesten i fengselet til enhver tid. Ledelsen i den kommunale helse- og omsorgstjenesten er ansvarlig for at medarbeiderne har nødvendig kunnskap om og kompetanse tilpasset innsattes helseutfordringer og innsatte som pasientgruppe, jf. forskrift om ledelse- og kvalitetsforbedring § 7 bokstav b (lovdata.no).
Innsattes ønske om foretrukket kjønn på behandlende helsepersonell tas med i vurderingen av gjennomføringen av behandlingen, f.eks. ved å benytte annet helsepersonell eller at innsatte henvises til tilsvarende tjeneste utenfor fengselet.
Mandelareglene nr. 24 og nr. 25 og de europeiske fengselsreglene 40.1- 41.5 har anbefalinger om helsetjenestens stedlige tilstedeværelse, sammensetning av personell og tjenester som skal ytes.