Formål og virkeområdehttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2949Formål og virkeområdeLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon2FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=formal-og-virkeomrade-11130
Styringssystem - ansvar og definisjonhttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2950Styringssystem - ansvar og definisjonLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon2FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=styringssystem-ansvar-og-11123
Omfang og dokumentasjonhttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2951Omfang og dokumentasjonLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon1FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=omfang-og-dokumentasjon-11129
Planleggehttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2952PlanleggeLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon8FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=planlegge-11117
Gjennomførehttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2953GjennomføreLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon6FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=gjennomfore-11118
Evaluerehttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2954EvaluereLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon7FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=evaluere-11119
Korrigerehttps://helsedirektoratet.no/Lists/Retningslinjeseksjoner/DispForm.aspx?ID=2955KorrigereLedelse og kvalitetsforbedringRetningslinjeseksjon4FalseLedelse og kvalitetsforbedring<h3>Leseveiledning</h3><p> <a name="_Toc473798644"></a><a name="_Toc473737933"></a><a name="_Toc473727907"></a><a name="_Toc473724803"></a><a name="_Toc473706370"></a><a name="_Toc473705877"></a><a name="_Toc473641400"></a><a name="_Toc473641043"></a><a name="_Toc473639984"></a><a name="_Toc473551971"></a><a name="_Toc473547264"></a><a name="_Toc473547135"></a>Denne veilederen handler om hvordan ledere i helse- og omsorgstjenesten kan forstå og etterleve krav i forskriften for ledelse og kvalitetsforbedring. Veilederen er utviklet av Helsedirektoratet i samarbeid med utvalgte ressurspersoner. Regelverket setter ramme for anbefalingene og Helsedirektoratet er ansvarlig for anbefalingene. </p><p> Veilederen er organisert etter forskriftsparagrafene. For hver paragraf gis en kort innføring til forskriftens krav og en forklaring på av hva dette innebærer i praksis. Når det står «skal» eller «må» i teksten betyr det at noe er lov- eller forskriftsfestet. Ordet «bør» eller «kan» betyr en sterk anbefaling fra Helsedirektoratet. </p><p> For hver paragraf finnes det potensielt tre underfaner; begrunnelse, praktisk og referanser. Under fanen «begrunnelse» gis en beskrivelse av videreføring og endring i tidligere krav. I tillegg gis en utdypning av forskriftstekstens innhold der det er behov og en henvisning til andre relevante bestemmelser. I fanen «praktisk» beskrives noen praktiske eksempler på hvordan ulike oppgaver kan løses. Under fanen «referanser» ligger kilder og linker til relevant dokumentasjon. </p><h3> Gi oss tilbakemelding! </h3><p> Vi ønsker innspill til veilederen for å gjøre den best mulig for dere som bruker den. Innspillene kan sendes til <a href="mailto:mailto:kvalitetsforbedring@helsedir.no">kvalitetsforbedring@helsedir.no</a>.</p><p> Vi ønsker spesielt innspill og tilbakemelding på: </p><p> <strong>Språket:</strong><br>Er det skrivefeil i teksten? Er det noe som er vanskelig å forstå?</p><p> <strong>Eksemplene:</strong><br>Har du/dere forslag til gode eksempler?</p><p> <strong>Verktøyet:</strong><br>Er veilederen et godt verktøy for helse- og omsorgstjenesten i arbeidet med ledelse og kvalitetsforbedring? Hvordan kan veilederen forbedres?</p><h3><a name="_Toc473896120"></a><a name="_Toc473890019"></a><a name="_Toc473885422"></a><a name="_Toc473881288"></a><a name="_Toc473879980"></a>Begreper</h3><p> <strong>Styringssystem: <br> </strong>Styringssystem for helse- og omsorgstjenesten er den del av virksomhetens styring som omfatter hvordan virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen. </p><p> <strong>Den som har det overordnede ansvaret/øverste leder: <br> </strong>I spesialisthelsetjenesten er det daglig leder for det enkelte regionale helseforetak og helseforetak som har det overordnede ansvaret innenfor sitt foretaks ansvarsområde. I kommunen er det administrasjonssjefen som har det overordnede ansvaret for styringssystemet. </p><p> <strong>Medarbeider: <br> </strong>Alle som er ansatt i virksomheten regnes som medarbeidere. Medarbeidere på alle nivåer har et selvstendig ansvar for å levere tjenester av god kvalitet. Videre har alle medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten lojalitetsplikt overfor sin arbeidsgiver. Det innebærer at man må utføre de oppgavene man bli tildelt for å yte forsvarlige tjenester. </p><p> <strong>Faglige forsvarlige helse- og omsorgstjenester: <br> </strong>Helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes skal være forsvarlige. I dette ligger at standarden på tjenestene skal ligge på et visst nivå. Forsvarlighetskravet gjelder alle helse- og omsorgstjenester som tilbys og ytes, på alle nivåer, privat og offentlig. </p><p> <strong>Kvalitet: <br> </strong>Tjenester av god kvalitet er virkningsfulle, trygge og sikre, involverer brukerne og gir dem innflytelse, er samordnet og preget av kontinuitet, utnytter ressursene på en god måte, er tilgjengelige og rettferdig fordelt. </p><p> <strong>Kvalitetsforbedring: <br> </strong>Kvalitetsforbedring er en kontinuerlig prosess for å identifisere svikt eller forbedringsområder, teste ut tiltak og justere til resultatet blir som ønsket og forbedringen vedvarer. Prosessen innebærer å dokumentere at man faktisk har et problem, identifisere årsaker, teste ut mulige løsninger i liten skala og implementere de tiltak som viser seg å være effektive. Kvalitetsforbedring kan handle om alt fra å justere de små tingene i hverdagen, til å teste ut mer innovative og nytenkende ideer og tjenester. </p><p> <strong>Pasient- og brukersikkerhet: <br> </strong>Pasient- og brukersikkerhet er vern mot unødig skade som følge av helse- og omsorgstjenestens ytelser eller mangel på ytelser. </p><p> <strong>Pasientskade: <br> </strong>Pasientskade er utilsiktet fysisk skade som har oppstått som et resultat av behandling eller tjenester eller som tjenesten har bidratt til, som krever ytterligere overvåking, behandling eller sykehusinnleggelse, eller som har dødelig utgang. </p><p> <strong>Virksomhet: <br> </strong>Med virksomhet siktes det til virksomheter som er juridiske personer. Juridiske personer er selvstendige rettssubjekter som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kompetanse til å inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er Staten, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, regionale helseforetak, helseforetak, kommuner, fylkeskommuner, virksomheter (selskaper, aksjeselskaper, samvirker) og stiftelser. Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten varierer i størrelse, oppgaver og organisering. </p><h4>Referanser begrepsliste</h4><ol> <li>Helsedirektoratet. Helsepersonelloven med kommentarer, IS-8/2012. 2012. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepe...</a></li> <li>Helsedirektoratet. Spesialisthelsetjenesteloven med kommentarer, IS-5/2013. 2013. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesialisthelsetjenesteloven-med-kommentarer">https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/spesial...</a></li> <li>Helse- og omsorgsdepartementet. God kvalitet – trygge tjenester — Kvalitet og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenesten, Meld. St. 10 (2012–2013). 2012. Available from: <a href="https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c14634c67a579a1c48a07c103/no/pdfs/stm201220130010000dddpdfs.pdf">https://www.regjeringen.no/contentassets/b9f8d14c1...</a></li> <li>Sosial- og helsedirektoratet. Nasjonal strategi for kvalitetsforbedring i sosial- og helsetjenesten (2005-2015), IS-1162. 2005. Available from: <a href="https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/233/Og-bedre-skal-det-bli-nasjonal-strategi-for-kvalitetsforbedring-i-sosial-og-helsetjenesten-2005-2015-IS-1162-bokmal.pdf">https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/A...</a></li> <li>Pasientsikkerhetsprogrammet, Helsedirektoratet. Pasientskader i Norge 2015 målt med Global Trigger Tool, IS-0601. 2016. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultater/rapporter/_attachment/3763?_ts=1574e8142ea">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/resultat...</a></li> <li>Den nasjonale pasientsikkerhetskampanjen, Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten. Strukturert journalundersøkelse, ved bruk av Global Trigger Tool for å identifisere og måle forekomst av skader i helsetjenesten. 2010. Available from: <a href="http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5linger/global-trigger-tool-gtt/_attachment/249?_ts=135a0601909">http://www.pasientsikkerhetsprogrammet.no/m%C3%A5l...</a></li> </ol>/retningslinjer/ledelse-og-kvalitetsforbedring/seksjon?Tittel=korrigere-11120