Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Sammendrag

Denne rapporten svarer ut oppdrag om tverrsektorielt rusforebyggende arbeid blant barn og unge gitt til Helsedirektoratet, Politidirektoratet, Kriminalomsorgsdirektoratet, Sekretariatet for konfliktrådene, Arbeids- og velferdsdirektoratet, Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Utdanningsdirektoratet i 2023. Oppdraget er en del av regjeringens forebyggings- og behandlingsreform for rusfeltet.

Forebygging av rusmiddelbruk og -problemer blant barn og unge er et ansvar som deles av flere sektorer. Tverrsektoriell, koordinert og kunnskapsbasert innsats er nødvendig for å få ønsket effekt av den samlede rusforebyggende innsatsen. Formålet med oppdraget har vært å fremme samordning og koordinering av aktørene. Her oppsummeres noen hovedpunkter i leveransen:

  • Utfordringsbildet – velkjente og uregjerlige utfordringer. Samhandlings- og samordningsutfordringer i rusfeltet har vært beskrevet over flere år i politiske dokumenter og kunnskapsgrunnlag. Rusforebygging blant barn og unge er en kontinuerlig tverrsektoriell utfordring, og tverrsektorielle utfordringer er iboende komplekse og krevende.
  • I forslag til tiltak for bedre samordning foreslås henholdsvis tiltak som kan bidra til omforent forståelse og økt kunnskap, endringer i regelverk, og tiltak for styrket koordinering og gjennomføring. Noen tiltaksforslag berører tverrsektoriell samhandling generelt, mens andre retter seg mer spesifikt mot rusforebygging. Det er sett hen til pågående og kommende prosesser og initiativer.

Forslag til modeller for organisering av rusforebyggende arbeid retter seg i hovedsak mot organisering av nasjonal statlig innsats, samtidig som det drøftes enkelte måter rusforebyggende arbeid kan koordineres og organiseres lokalt i kommunene. Tre ulike modeller er drøftet. Modell 1, «null pluss-alternativet», tar utgangspunkt i å styrke nåværende organisering der Helse- og omsorgsdepartementet koordinerer på departementsnivå, og hvor Helsedirektoratet tar en tydeligere koordinerende rolle på direktoratsnivå. Modell 2 foreslår å bruke «Nasjonalt program for rusforebyggende arbeid blant barn og unge» som utgangspunkt og struktur for å koordinere tiltak og initiativer i det rusforebyggende arbeidet på tvers av etater. Modell 3 drøfter en utvidet koordinerende rolle med en styringsfunksjon for kjernegruppen for utsatte barn og unge (KUBU) og tilhørende etatssamarbeid. Hva som er en best egnet modell, vil avhenge av en rekke forhold. Det gjøres i denne rapporten ingen entydig anbefaling av modell, men modell 3 vurderes som vanskelig å gjennomføre. Sentrale styrker og svakheter ved de ulike alternativene beskrives.

Siste faglige endring: 25. september 2024