Rapporten er utarbeidet av en tverrsektoriell arbeidsgruppe med deltakelse fra Sekretariatet for konfliktrådene (Sfk), Politidirektoratet (POD), Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), Arbeids- og velferdsdirektoratet (AVDir), Helsedirektoratet (Hdir) og Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI), samt innleid prosessledelse. Utdanningsdirektoratet (Udir) har bidratt med skriftlige innspill i arbeidet.
Operativ styringsgruppe for oppdraget har bestått av representanter fra Sfk, POD, Bufdir, AVDir, Hdir, KDI og Udir. Oppdraget har vært forankret i kjernegruppen for utsatte barn og unge (KUBU) og etatssamarbeidet.
Det har også vært tilknyttet en egen referansegruppe til oppdraget, i tillegg til at medvirkning har blitt ivaretatt i egne fora og møter (se utdypning i punkt 1.7).
Arbeidet er gjennomført i flere steg og har gjennom dette også forsøkt å svare ut utredningsinstruksens minimumskrav:
1. Kartlegging av dagens situasjon og organisering
I tråd med oppdraget er etatenes roller, ansvar, målsettinger og virkemidler i det rusforebyggende arbeidet kartlagt overordnet. Som del av denne kartleggingen er andre relevante initiativer og oppdrag identifisert.
2. Identifikasjon av hovedutfordringer og endringsbehov
Med utgangspunkt i kartleggingen av dagens organisering og samhandling, er de viktigste utfordringene i den tverrsektorielle organiseringen og samhandlingen vurdert. Vurderingen har også omfattet om tiltak, initiativer og virkemidler understøtter og utfyller hverandre.
3. Forslag til tiltak for styrket samordning av aktørene
Kartlegging av nåsituasjon og identifikasjon av hovedutfordringer og endringsbehov ligger til grunn for forslag til tiltak. Det er identifisert tiltak som kan bidra til omforent forståelse og økt kunnskap, forslag til endringer i eller i tilknytning til regelverk, og forslag til endringer i koordinering og gjennomføring. Det vises også til tiltaksforslag som er foreslått i tidligere prosesser.
4. Forslag til modeller for tverrsektoriell organisering på nasjonalt nivå
I siste del av arbeidet er modeller for organisering av rusforebyggende arbeid foreslått. Arbeidet har lagt vekt på å foreslå modeller som kan styrke tverrsektoriell samhandling mellom etatene oppdraget har involvert. Hovedvekten i modellene ligger derfor på statlig og nasjonalt nivå. Organisering av kommunal rusforebyggende innsats beskrives imidlertid også, og det drøftes enkelte måter innsatsen kan koordineres lokalt.
Prosessen med de ulike stegene kan fremstilles i en modell der de ulike punktene i oppdraget er plassert i ulike deler av prosessen: