​Merkeordningen Nøkkelhullet har fått en viktig posisjon både blant forbrukerne og i matvarebransjen. Det bekrefter tall fra en ny forbrukerundersøkelse fra 2017 om Nøkkelhullet og kostrådene (PDF). Kjennskapen er stabil, og tilliten til merket har økt de siste årene.

– Vi har jobbet systematisk med merket, både med å revidere og stramme inn kriteriene og styrke kommunikasjonen.. Det er svært gledelig å se at dette har gitt resultater, sier divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund.

– Andelen som vet at det er myndighetene som står bak merket, har økt fra 50 til 60 prosent siden 2014. Vi ser dette tallet i sammenheng med økningen i tillit til Nøkkelhullet. Vi vet fra fokusgrupper at flere stoler på ordningen når de får høre at myndighetene står bak, sier Granlund.

En god ordning

På spørsmål om Nøkkelhullet er en god merkeordning, svarer to av tre bekreftende. Det er signifikante forskjeller mellom kvinner og menn. Hele 72 prosent av kvinnene svarer positivt, mens 62 prosent av mennene gjør det samme.

– Kvinner er tradisjonelt litt mer opptatt av hva som går i handlevogna. Men vi har tro på at mennene kommer etter.

Sunnere alternativer i sin kategori

Hele 82 prosent av befolkningen svarer at Nøkkelhullet står for et sunnere valg sammenliknet med andre matvarer i samme kategori. Det at Nøkkelhullet gjør det lettere å velge sunt er også hovedårsaken til at to av tre synes ordningen er god.

–  Velger du produkter med Nøkkelhullet, kan du være trygg på at det som ligger i handlekurven inneholder mindre og sunnere fett, mindre sukker og salt og mer fiber og fullkorn sammenliknet med andre matvarer i samme kategori. Nøkkelhullet gjør det enklere å sette sammen et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes kostråd, sier Granlund.

Tydeligere og strengere krav for Nøkkelhullet

Revidert nøkkelhullsforskrift trådte i kraft 1. mars 2015 og innebærer tydeligere og strengere krav til matvarer som kan merkes med Nøkkelhullet (nokkelhullsmerket.no). Antall matvaregrupper er økt fra 25 til 33.

– I hovedsak er de nye endringene enda strengere krav til innholdet av salt, mettet fett og tilsatt sukker og fullkorn i eksisterende nøkkelhullskategorier, nye kategorier, samt at uemballert brød, kjøtt og ost kan markedsføres med Nøkkelhullet, sier Granlund. Endringene skal blant annet gjøre det enda enklere for folk flest å spise sunnere i en travel hverdag.

I disse dager sprer Helsedirektoratet en filmserie som handler om nettopp dette, «Brød i nøkkelhullet», «Pizza i nøkkelhullet» og «Pølse i nøkkelhullet».

 

 

 

skriv ut del på facebook del på twitter