​– Heldigvis ser det ut til at stadig flere oppdager hva dette betyr for helsa og for livskvaliteten, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet. – Én av tre når helsemyndighetenes anbefaling om fysisk aktivitet, men det er altfor mange som går glipp av friske leveår og fysisk og psykisk overskudd. Vi oppfordrer alle til å bruke aktivitetsdagen til å ta #dine30 og kjenne forskjellen.

Fortsatt mange som kan oppnå helsegevinst

Den siste nasjonale kartleggingen viser at flere blir aktive. Rundt 200 000 flere når anbefalingen nå enn i 2009. Aktivitet tilsvarende myndighetenes anbefalinger reduserer risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes, depresjoner og til sammen 30 ulike diagnoser. I tillegg kan det kurere enkelte diagnoser og tilstander som høyt blodtrykk og lette depresjoner.

Hvis alle som i dag IKKE får sine 30 minutter legger på 10 minutter hver dag, vil halve befolkningen møte anbefalingen. 

– Mange blander sammen «sunn» og «sprek», og altfor mange tror du må ha blodsmak og makspuls om det skal nytte. Det stemmer ikke – og antakelig er du ikke så langt unna det anbefalte dagsbehovet. Du trenger ikke 30 minutter i tillegg til det du allerede gjør – men legger du til noen minutter her og der er du kanskje i mål uten at det trenger å koste så mye innsats.

Hverdagsrutine

– Forsøk å bygge aktivitet inn i hverdagsrutinene – så slipper du etter hvert å kjempe med motivasjonen hver dag, sier Linhave. Hvor ofte står du foran speilet og vurderer om du skal pusse tennene i dag? Nettopp – og sånn må du gjøre med fysisk aktivitet.

De beste tipsene fra Dine30

  • Lag faste rutiner som sikrer deg Dine30 hver dag
  • Del Dine30 opp i mindre økter: 10 minutter x 3 = Dine30 og akkurat like bra
  • Tenk på trapper, bakker og omveier som en mulighet – hver gang du blir litt andpusten er det bra!
  • Prøv nye ting – gjerne med venner eller kjente
  • Lag deg «beredskapsplaner» for alt som kommer til å komme i veien (det gjør det!)
  • Mål skritt eller registrer aktivitet med en app eller en aktivitetsmåler (de fleste nye telefoner har installert målere). Eller registrer manuelt.

Kontakt

For pressehenvendelser: Live Bøe Johannessen.

Telefon: 99 00 26 00 – E-post: live.boe.johannessen@helsedir.no